Сучасні підходи до управління IT-проектами мобільного маркетингу

  • Alla Levitskaia в.о. професора, д-р (Хабіл.), економічний факультет, кафедра економіки, Державний університет «Комрат», директор ІІ «ІнноЦентр», (Комрат, Молдова).
  • Maryna Chaikovska Phd, к.е.н, доцент, доцент кафедри маркетингу та бізнес-адміністрування, економіко-правовий факультет , Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, (Одеса, Україна).

Анотація

У статті описані основні проблемні питання та сучасні підходи до управління ІТ-проектами мобільного маркетингу. Проаналізовано принципи та моделі розвитку сучасних веб-проектів. Наведено порівняльний аналіз особливостей та сфер застосування гнучких методологій управління ІТ-проектами. Висвітлено критичні проблеми використання гнучких методологій у ІТ-проектах мобільного маркетингу. Запропоновано логико-структурну схему етапів розробок мобільних додатків, що сприяє підвищенню ефективності впровадження ІТ-проектів. Для оцінки застосування гнучких методологій Kanban та Scrum було модельовано ІТ-проект мобільного маркетингу та запропоновано рекомендації щодо створення команди, що самоорганізовується, та проведення безперервної ретроспективи.


Ключові слова: мобільний маркетинг, ІТ-проект мобільного маркетингу, управління ІТ-проектами, гнучкі методики управління ІТ-проектами, MVP (мінімально життєздатний продукт)


DOI: 10.15276/mdt.4.1.2020.7


  1. Oklander M., Oklander T., Yashkina O., Pedko I, Chaikovska M. (2018) Analysis of technological innovations in digital marketing. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, no. 5/3 (95), pp. 80-91. Available at: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/143956 (accessed 10 January 2019).

  2. Bourque P., Fairley R.E. (2014) SWEBOK V 3.0. Guide to the Software Engineering Body of Knowledge. Available at: https: // www.computer.org/education/bodies-of-knowledge/software-engineering (accessed 10 January 2019).

  3. Chaikovska M. (2017) Metodological bases of IT-Project management with simulation modeling tools. Scientific Journal of Polonia University, no. 2, pp.55-66.

  4. Chaikovska M., Chaykovskyy O. (2018) Architectural component-oriented approach to managing it projects. Innovation Technologies in the Formation and Development of Human Capital: Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts Katowice School of Technology Monograph 16, Poland: Scientific editing Iryna Ostopolets, Pawel Mikos. Katowice: Editorial compilation Wydawnictwo Wyższej Szkoły Technicznej, pp. 67-80.

  5. Cobb G. (2016) Making Sense of Agile Project Management: Balancing Control and Agility. N.Y.: WileyY.: Wiley.

  6. Danilenko M.I. (2014) Mobile marketing: realities and prospects. Scientific Bulletin of the Kherson State University, no. 7 (2), pp. 172–175. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nvkhdu_en_2014_7(2)__47 (accessed 10 January 2019).

  7. Oklander M.A. (ed.) (2017) Digital marketing - the 21st century marketing model: monograph. Odessa: Astroprint.

  8. Digital Marketing by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Available at: https://www.omnicoreagency.com/digital-marketing-statistics (accessed 10 January 2019).

  9. Digital Marketing Trends in 2020. Available at: https://www.business2community.com/infographics/digital-marketing-trends-in-2020-infographic-02283628 (accessed 10 January 2019).

  10. Jeffrey M. (2018) Data Based Marketing. 15 key indicators that everyone should know. M.: Mann, Ivanov, Ferber.

  11. Gartner Special Reports: Providing actionable insights into major trends. Gartner. Available at: http://www.gartner.com/technology/research/digital-business/ (accessed 11 March 2020)

  12. Gritsenko S.I. (2017) Digital marketing is a new paradigm for the development of educational clusters in the context of globalization. Bulletin of economic science of Ukraine, no. 1 (30), pp. 29–31.

  13. Kaplan A. (2012). If you love something, let it go mobile: Mobile marketing and mobile social media 4x4 Found. Business Horizons, no. 55(2), pp. 129–139.

  14. Kotler F. Marketing 4.0. (2018) View traditional to digital. Kyiv: Vidavnitstvo Kraina mriy.

  15. Kwilinski A., Trushkina N. (2017) Development of digital marketing in conditions of transformational change. Research and Innovations: collection of scientific articles / Cornell University, Ithaca, New York, USA. New York: Yonona Publishing.

  16. Lengard I. (2017) Mobile Marketing for Business. N.Y.: Wiley.

  17. Marchuk О.О. (2018) Digital marketing as an innovative management tool. Economy and society, no. 17, pр. 296-299. Available at: http://economyandsociety.in.ua/journal/17_ukr/43.pdf (accessed 10 January 2019).

  18. Mazurenko V.P., Matviienko N.O. (2011) Development of mobile marketing in Ukraine. Marketing and Management of Innovations, no. 4, pp. 24–29. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_4_2_24_29.pdf (accessed 10 January 2019).

  19. Nielsen Jacob, Laureanger Ho. (2018) Web Design: Website Usability: Monograph. Odessa.

  20. Oklander, M.A., Oklander, T.O., & Yashkina, O. I. (2018). Marketing research trends: online panels and online communities. Marketing and Management of Innovations, no. 1, pp. 118–129. Available at: http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-08. (accessed 10 January 2019).

  21. Oklander, M.A., Romanenko O.O. (2015). Specific differences of digital marketing from Internet marketing. Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine KPI, no. 12, pp. 362-371.

  22. PMBOK®Guide. (2019) Sixth Edition. PMI. 2019.

  23. Ruban V.V. (2017) Digital marketing: the role and features of use. Economic Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy, no. 08, pp. 20–25.

  24. Shafalyuk O.K. (2017) Methodological problems and possibilities of development of Internet marketing. Marketing and digital technology, vol. 1, no. 1, pp. 108–127.

  25. The Digital Marketing Landscape. Available at: https://martech.zone/digital-marketing-landscape) (accessed 10 January 2019).

26 The digital-report-2019. Available at: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (accessed 10 January 2019).


  1. Yatsyuk D.V. (2015) Digital marketing: the future of marketing communications in branding. Investment: practice and experience, no. 7, pp. 70–74. Available at: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=4358&i=13 (accessed 10 January 2019).

##submission.howToCite##
LEVITSKAIA, Alla; CHAIKOVSKA, Maryna. Сучасні підходи до управління IT-проектами мобільного маркетингу. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 88-97, бер. 2020. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <http://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/95>. Дата доступу: 31 тра. 2020
Розділ
Статьи
переглянуто раз: