Еволюція маркетингових підходів до управління державними закупівлями в умовах діджиталізації
Анотація
У статті досліджено еволюцію маркетингових підходів та їх інтеграцію в систему державних закупівель. Проаналізовано основні маркетингові теорії (маркетинговий мікс, теорія конкурентних переваг, маркетинг відносин, теорія сегментації ринку) та їх вплив на підвищення ефективності управління державними закупівлями. Розглянуто взаємозв'язок еволюції теорії управління публічними закупівлями з розвитком маркетингу. Особлива увага приділена аналізу моделі маркетинг-міксу (7P) як основного елементу побудови ефективної системи закупівель. Досліджено тенденції розвитку ринку маркетингових досліджень в світі та Україні. Обґрунтовано необхідність впровадження сучасних маркетингових інструментів для підвищення прозорості закупівель, зниження корупційних ризиків та забезпечення раціонального використання бюджетних коштів. Визначено перспективи подальшого розвитку маркетингового забезпечення системи державних закупівель в умовах цифровізації та євроінтеграції.
Ключові слова: державні закупівлі, маркетинговий підхід, маркетинг-мікс, управління закупівлями, цифровізація, сталий розвиток, прозорість, еволюція розвитку.
DOI: 10.15276/mdt.8.4.2024.7
- Kundu, O., James, A. D., Rigby, J. Public procurement and innovation: a systematic literature reviewю. Science and Public Policy. 2020. Vol. 47, No. 4. P. 490–502. DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scaa029.
- Erriquez, M., Liakopoulou, T., Schaefer, J., Sommerer, M. A new era for procurement: Value creation across the supply chain. McKinsey & Company. 2023, 27 вересня. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/operations/ (дата звернення10.2024).
- McCarthy, E. J. Basic Marketing: a Managerial Approach. D. Irwin, 1960. URL: https://hdl.handle.net/2027/inu (дата звернення 11.10.2024).
- Козник В.В., Пайкова Л.А., Давиленко Н.Б. Міжнародні економічні відносини. К.Знання-Прес, 406 с. URL: https://buklib.net/books/21990/ (дата звернення 11.10.2024).
- Hunt, S., Arnett, D., Madhavaram, S. The Explanatory Foundations of Relationship Marketing Theory. Journal of Business & Industrial Marketing. Vol. 21. P. 72–87. DOI: https://doi.org/10.1108/10610420610651296.
- Tarver, E. Market Segmentation: Definition, Example, Types, Benefits. Investopedia. URL: https://www.investopedia.com/terms/m/marketsegmentation.asp (дата звернення 20.10.2024).
- Smerichevska, S., Postnikov, O. Marketing Strategy as an Effective Tool for Government Procurement Management. Marketing and Management of Innovations. 2024. 15, No. 2. P. 100–111. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2024.2-08.
- Смерічевська С.В., Постніков О.О. Державні закупівлі: еволюція розвитку та кращі світові практики. Проблеми системного підходу в економіці. Вип. 1(94), c. 95-102 URL: http://www.psae-jrnl.nau.in.ua/journal/1_94_2024_ukr/16.pdf (дата звернення 21.10.2024).
- Лихолат С.М., Верескля М.Р., Мельник А.О. Маркетингова діяльність замовника у процесі організації публічних закупівель. Ефективна економіка. 2021. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/index.php?op=1&z=9706 (дата звернення 21.10.2024).
- Market Research: Global Revenue by Region. URL: https://www.statista.com/markets/ (дата звернення 11.10.2024).
- Історія – Українська Асоціація маркетингу (УАМ) URL: https://uam.in.ua/histrory/ (дата звернення 11.10.2024)
- Від аналізу до трендів та викликів. URL: https://uam.in.ua/wp-content/uploads/2024/06/2024-001.pdf (дата звернення 11.10.2024)
