Вплив метавсесвіту на сучасні маркетингові тенденції: огляд глобального досвіду модних брендів

  • Mouaad Mimoune Університетський центр Міла
  • Ali Bentayeb Університетський центр Міла
  • Aboubaker Khoualed Університет Аннаба

Анотація

Стаття має на меті зрозуміти потенційний вплив метавсесвіту на сферу маркетингу шляхом представлення глобального досвіду модних брендів. Дослідження показало, що Метавсесвіт має велике значення у сфері брендингу для підвищення конкурентоспроможності та відмінності бренду, оскільки він містить занурювальні технології та застосунки, які можна використовувати в сучасному маркетингу. Метавсесвіт підтримує маркетологів, дозволяючи використовувати іммерсивні технології для демонстрації товарів. Метавсесвіт надає маркетологам унікальні інструменти для створення іммерсивних досвідів та взаємодії з цільовою аудиторією. Розвиток метавсесвіту є лише частиною ширшої цифрової трансформації. Важко уявити існування метавсесвіту в межах поточної інфраструктури. Саме тому створення та впровадження третього покоління інтернету, Web3, є необхідним для повного розкриття його потенціалу.


Ключові слова: метавсесвіт; маркетинг; віртуальна реальність; іммерсивні технології; модні бренди.


DOI: 10.15276/mdt.9.1.2025.1



  1. 1. Cui, H., & All, Will the Metaverse Be the Future of the Internet? Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2022. № 664. P 2165.

  2. Azmi, A., et al. Metaverse for Real Estate Marketing: The Impact of Virtual Reality on Satisfaction, Perceived Enjoyment and Purchase Intention. Research Square. Available at: https://www.researchsquare.com/article/rs-2584882/v1 (accessed 16.02.2023).

  3. Tarnanidis T., Gkiouzepas L, Leveraging Marketing Strategies to Help Consumers Make Decisions Using Metaverse Technologies. Advances in Marketing, Customer Relationship Management, and E-Services, IGI Global. 2024. P. 158-171. DOI: 10.4018/979-8-3693-4167-4.ch009.

  4. Yadav, M., Pandey, A., Sharma, P., & Hung, T. H, Building Brand Experiences in the Metaverse. Journal Advances in Marketing, Customer Relationship Management, and E-Services. 2024. DOI:10.4018/979-8-3693-4466-8.ch016.

  5. Alexander, B., Blázquez, M., Chrimes, C., & Boardman, R, The Role of Immersive Spaces on the Customer Experience: An Exploration of Fashion Metaverses. Psychology & Marketing. 2024, P. 1-15. DOI:10.1002/mar.22140.

  6. Israfilzade, K. Marketing in the Metaverse: A Sceptical Viewpoint of Opportunities and Future Research Directions. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS). 2022, 24.

  7. Mclaughkin, J., Marketing In The Metaverse: A Guide to the Metaverse and Web3.0 for Marketers and Brands. 2022. P 08.

  8. Johnson, J., Doomsday Clock Just Redefined the Entire DC Multiverse. CBR. Available at: https://www.cbr.com/doomsday-clock-superman-metaverse/ (accessed 29.05.2019).

  9. Hollensen, S., Kotler, P., & Opresnik, M. O, Metaverse: The New Marketing Universe. Journal of Business Strategy. 2023. Vol. 44. № 3. P 119-125. DOI: https://doi.org/10.1108/JBS-01-2022-0014.

  10. Bala, P. Awareness and Perception of Youth Towards Metaverse Marketing. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT). 2023. Vol. 11. № 2. P 276.

  11. Matthew, B. The Metaverse: And How It Will Revolutionize Everything. Liveright Publishing Corporation. 2022. Available at: https://www.matthewball.vc/all/forwardtothemetaverseprimer.

  12. Decima, C. The Role of the Metaverse in Digital Marketing. WSI. Available at: https://www.wsiworld.com/blog/the-role-of-the-metaverse-in-digital-marketing (accessed 12.01.2023).

  13. Ramic, M. Marketing in the Metaverse: A Complete Overview of Best Practices and Innovations. Electronic Book ed. 2022. P 02.

  14. Francis, T., & Hoefel F. True Gen: Generation Z and Its Implications for Companies. McKinsey and Company Publishing House. 2018. P 02.

  15. Faridani, A. Why The Metaverse Is Marketing’s Next Big Thing. Forbes. Available at: https://www.forbes.com/sites/forbesbusinessdevelopmentcouncil/2021/12/21/why-the-metaverse-is-marketings-next-big-thing/?sh=4f1d066125f0 (accessed 21.12.2021).

  16. Hazan, E., & Others, Marketing in the Metaverse: An Opportunity for Innovation and Experimentation. McKinsey. Available at: https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/marketing-in-the-metaverse-an-opportunity-for-innovation-and-experimentation.


(accessed 24.05.2022).



  1. Moss, E. B. The Slam Dunk of Adidas Metaverse Marketing. The Customer. Available at: https://thecustomer.net/the-slam-dunk-of-adidas-metaverse-marketing/ (accessed 01.05.2023).

  2. Bump, P. What Is the Metaverse: What Marketers Need to Know. HubSpot. Available at: https://blog.hubspot.com/marketing/metaverse (accessed 21.03.2023).

  3. Kiplangat, B. Digital Marketing in The Metaverse: Challenges, Techniques, and More. Dataslayer. Available at: https://dataslayer.ai/blog/effective-digital-marketing-in-the-metaverse-six-techniques-to-adopt (accessed 21.03.2023).

  4. Ajmarketing. Top 7 Metaverse Marketing Strategies Success Case Analysis. Available at: www.ajmarketing.io/post/top-7-metaverse-marketing-strategies-success-case-analysis (accessed 17.03.2022).

  5. Leighton, N. How the Metaverse Will Transform the Way We Approach Marketing. Entrepreneur. Available at: https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/how-the-metaverse-will-transform-marketing/438395 (accessed 03.12.2022).

  6. Marr, B. Gucci Enters the Metaverse. LinkedIn. Available at:https://www.linkedin.com/pulse/gucci-enters-metaverse-bernard-marr/ (accessed 11.12.2022).

  7. White, A. Why Nike, Gucci, and Mercedes Are Moving to the Metaverse. Forbes. Available at: https://www.forbes.com.au/news/entrepreneurs/why-nike-gucci-and-mercedes-are-moving-to-the-metaverse/(accessed 21.02.2023).

  8. Mytaverse. Nike's Metaverse VR Experiences Are Paying Off - Here's Why. Available at: https://www.mytaverse.com/post/nike-s-metaverse-vr-experiences-are-paying-off-here-s-why (accessed 21.10.2022).

  9. Sutcliffe, C. 21m People Have Now Visited Nike’s Roblox Store. Here’s How to Do Metaverse Commerce Right. The Drum. Available at: https://www.thedrum.com/news/2022/09/22/21m-people-have-now-visited-nike-s-roblox-store-here-s-how-do-metaverse-commerce (accessed 22.09.2022).

  10. VROWL, This Is What Companies Like Nike, Adidas & Disney Are Doing in the Metaverse. Available at: https://www.vrowl.io/what-are-top-brands-like-nike-and-adidas-doing-in-the-metaverse/ (accessed 12.03.2022).

  11. Ibrahim, D. Adidas Metaverse: Ultimate Review. Metaverse Insider. Available at: https://metaverseinsider.tech/2023/03/15/adidas-metaverse/ (accessed 15.03.2023).


 

Опубліковані
2025-03-29
##submission.howToCite##
MIMOUNE, Mouaad; BENTAYEB, Ali; KHOUALED, Aboubaker. Вплив метавсесвіту на сучасні маркетингові тенденції: огляд глобального досвіду модних брендів. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 6-19, бер. 2025. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/395>. Дата доступу: 08 лис. 2025