Ознаки появи парадигми цифрового маркетингу за Т.С. Куном
Анотація
Стаття присвячена застосуванню базисів парадигмальної концепції Т.С. Куна у контексті перших ознак появи парадигми цифрового маркетингу, зокрема через створення спеціалізованих журналів, заснування фахових товариств і введення відповідних курсів у навчальні плани. Зокрема першим науковим виданням, статті якого в тому числі присвячуються питанням цифрового маркетингу, став «Міжнародний журнал електронної комерції», який був заснований у 1996 р. у США; першою фаховою асоціацією, діяльність якої прямо корелює зі сферою цифрового маркетингу, стала «Асоціація електронного маркетингу», заснована в 1998 р. у США; згадка про перший інтерактивний курс з Інтернет-маркетингу у виданні «Journal of Marketing Education» датується 2000 р., авторство якої належить професорам маркетингу із Таусонського університету (штат Меріленд, США). Відповідно, через виявлення всіх перших ознак парадигми цифрового маркетингу за Т.С. Куном було підтверджено факт її існування. На основі аналізу перших ознак появи парадигми цифрового маркетингу було виділено хронологічний період початку її формування (1996-2000 рр.) та локальне походження (США).
Ключові слова: цифровий маркетинг, парадигмальна концепція Т.С. Куна, парадигма цифрового маркетингу, інтернет-маркетинг, еволюція маркетингової науки
DOI: 10.15276/mdt.9.1.2025.4
- About DigiMarCon Conferences. URL: https://digimarcon.com/about/ (дата звернення09.2024).
- Achrol R.S. Changes in the theory of interorganizational relations in marketing: toward a network paradigm. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 25(1). P. 56-71.
- Achrol R.S., Kotler P. Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. 2011. Vol. 40. Iss. 1. P. 35-52.
- Aijo T.S. The theoretical and philosophical underpinnings of relationship marketing. European Journal of Marketing. 1996. Vol. 30. Iss. 2. P. 8-18.
- Akroush M.N. Transactional marketing and relationship marketing paradigms: a structural equation modelling approach. International Journal of Electronic Customer Relationship Management. Vol. 4. No. 2. P. 125-160.
- Arndt J. On making marketing science more scientific: role of orientations, paradigms, metaphors, and puzzle solving. Journal of Marketing. Vol. 49. P. 18-23.
- Aslam K. The 7 critical principles of effective digital marketing. Scottsdale (Arizona, USA): CreateSpace Independent Publishing Platform, 2017. 226 p.
- Atwong C.T., Hugstad P.S. Internet technology and the future of marketing education. Journal of Marketing Education. 1997. Vol. 19(3). P. 44-55.
- Balroo S.A. Is dominance of marketing mix paradigm in question: Kuhn’s paradigm shift perspective. International Journal of Marketing and Communication Studies. 2023. Vol. 7. No 3. P. 14-20.
- Bartels R. Is marketing defaulting its responsibilities? Journal of Marketing. Vol. 47. Fall. P. 32-35.
- Brito C. Relationship marketing: old wine in a new bottle? Innovative Marketing. 2011. Vol. 7. Iss. 1. P. 66-77.
- Brodie R.J., Coviello N.E., Brookes R.W., Little V. Towards a paradigm shift in marketing? An examination of current marketing practices. Journal of Marketing Management. Vol. 13(5). P. 383-406.
- Coviello N.E., Brodie R.J., Munro H.J. Understanding contemporary marketing: Development of a classification scheme. Journal of Marketing Management. 1997. Vol. 13(6). P. 501-522.
- Deshpande R. «Paradigms lost»: on theory and method in research in marketing. Journal of Marketing. 1983. Vol. 47. P. 101-110.
- Devi S. Digital marketing mix is a facelift of traditional marketing mix. Ilkogretim Online - Elementary Education Online. Vol. 20. Iss. 2. P. 1916-1922.
- Dixon D.F., Wilkinson I.F. An alternative paradigm for marketing theory. European Journal of Marketing. 1984. Vol. 18. Iss. 3. P. 40-50.
- Granitz N., Greene C.S. Applying E-Marketing Strategies to Online Distance learning. Journal of Marketing Education. Vol. 25(1). P. 16-30.
- Granitz N., Hugstad P. Creating and diffusing a technology champion course. Journal of Marketing Education. Vol. 26(3). P. 208-225.
- Grönroos C. From marketing mix to relationship marketing: Towards to paradigm shift in marketing. Management Decision. 1994. Vol. 32. No. 2. P. 4-20.
- Gummesson E. Relationship marketing as a paradigm shift: some conclusions from the 30R approach. Management Decision. Vol. 35. Iss. 4. P. 267-272.
- Harker M.J. Relationship marketing defined? An examination of current relationship marketing definitions. Marketing Intelligence & Planning. 1999. Vol. 17(1). P. 13-20.
- Harker M.J., Egan J. The past, present and future of relationship marketing. Journal of Marketing Management. Vol. 22 (1-2). P. 215-242.
- Hoffman D.L., Novak T.P. A new marketing paradigm for electronic commerce. The Information Society. 1997. Vol. 13(1). P. 43-54.
- Hunt L., Eagle L., Kitchen P.J. Balancing marketing education and information technology: matching needs or needing a better match? Journal of Marketing Education. 2004. Vol. 26(1). P. 75-88.
- Kaynama S.A., Keesling G. Development of a web-based Internet marketing course. Journal of Marketing Education. Vol. 22(2). P. 84-89.
- Kuhn T.S. The structure of scientific revolutions. 2nd ed., Enlarged. 1970. 222 p.
- Langan R., Cowley S., Nguyen C. The state of digital marketing in academia: An examination of marketing curriculum’s response to digital disruption. Journal of Marketing Education. 2019. Vol. 41(1). P. 32-46.
- Mitchell T., Strauss J. Practitioner and academic recommendations for internet marketing and E-Commerce curricula. Journal of Marketing Education. 2001. Vol. 23(2). P. 91-102.
- Montgomery K.C. Digital kids: The new on-line children’s consumer culture. In von Feilitzen C., Carlsson U. (eds.). Children, Young People and Media Globalisation. Göteborg: Nordicom: The UNESCO International Clearinghouse on Children, Youth and Media, 2002. 189-208.
- Natesan N.C., Smith K.H. The internet educational tool in the global marketing classroom. Journal of Marketing Education. 1998. Vol. 20(2). P. 149-160.
- Pels J., Saren M. The 4P’s of relational marketing, perspectives, perceptions, paradoxes, and paradigms: Learnings from organizational theory and the strategy literature. Journal of Relationship Marketing. Vol. 4 (3/4). P. 59-84.
- Peppers D., Rogers M. A new marketing paradigm: Share of customer, not market share. Planning Review. Vol. 23(2). P. 14-18.
- Rajput N.S., Ray N.S. How digital marketing evolved over time: A bibliometric analysis on Scopus database. World Journal of Advanced Research and Reviews. Vol. 21(3). P. 1546-1560.
- Rettie R. How the Internet is changing traditional marketing. Kingston Business School Occasional paper. No 53. P. 1-10.
- Sheth J.N., Gardner D.M., Garrett D.E. Marketing theory: Evolution and evaluation. New York (NY, USA): Wiley, 1988. 231 p.
- Sheth J.N., Parvatiyar A., Sinha M. The conceptual foundations of relationship marketing: Review and synthesis. Journal of Economic Sociology. Vol. 16(2). P. 119-149.
- Siegel C.F. Using computer networks (Intranet and Internet) to enhance your students’ marketing skills. Journal of Marketing Education. Vol. 18(3). P. 14-24.
- Sinh N.H. The fall of the marketing mix: A paradigm shift needed? PHÁT TRIỂN & HỘI NHẬP. Vol. 12(22). P. 83-88.
- Sinulingga N.A.B., Sihombing B., Sitepu Y.P.P. Paradigma Thomas Khun transformasi pemasaran tradisional versus pemasaran digital. Excellence: Journal Economic Excellence Ibnu Sina. 2023. Vol. 1. No 3. P. 303-308.
- Smart D.T., Kelley C.A., Conant J.S. Marketing education in the year 2000: changes observed and challenges anticipated. Journal of Marketing Education. Vol. 21(3). P. 206-216.
- Smith G.E. The opt-out effect. Marketing strategies that empower consumers and win customer-driven brand loyalty. New Jersey (USA): Pearson Education, Inc., 2016. 244 p.
- Uduehi E., Clair J. K. S., Crabbe R. Intersectionality in marketing: A paradigm for understanding understudied consumers. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4759503 (дата звернення 20.09.2024)
- Vargo S.L., Lusch R.F. Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of Marketing. 2003. Vol. 68(1). P. 1-17.
- Webster F.E. Interactivity and marketing paradigm shifts. Journal of Interactive Marketing. Vol. 12(1). P. 54-55.
- Wymbs C. Digital marketing: The time for a new «Academic major» has arrived. Journal of Marketing Education. 2011. Vol. 33(1). P. 93-106.
- Братаніч Б.В. Маркетинг в освіті як предмет філософського аналізу: дис. … д-ра філос. наук: 09.00.10. Дніпропетровськ, 2006. 418 с.
- Жалінська І.В. Стан та тенденції сучасних досліджень з маркетингу: бібліометричний огляд. Маркетинг і цифрові технології. Т. 7. № 1. C. 29-42.
- Маркетинг і цифрові технології: науковий журнал. URL: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/about (дата звернення 15.10.2024)
