Теоретико-методична сутність форсайт-маркетингу інформаційних технологій

  • Петро Григорович Перерва Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Катерина Сергіївна Мехович Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Анотація

У статті досліджено теоретичні та методичні основи форсайт-маркетингу в сфері інформаційних технологій. Розглянуто застосування методології форсайту для стратегічного планування та прогнозування розвитку ІТ-сектору. Надано авторське визначення термінів «форсайт» та «форсайт-маркетинг». Увагу приділено методам експертного оцінювання, класифікації видів форсайту для визначення пріоритетних напрямів наукових досліджень та технологічних інновацій. Проаналізовано порівняльні позиції України щодо розвинених високих технологій у контексті міжнародного співробітництва. Запропоновано рекомендації щодо інтеграції форсайт-підходів у маркетингову діяльність ІТ-підприємств для забезпечення сталого розвитку та адаптації до динамічних змін ринку. Доведено, що форсайт, як економічна категорія є інструментом стратегічного планування та прогнозування.


Ключові слова: форсайт-маркетинг, інформаційні технології, стратегічне планування, експертне оцінювання, інновації, конкурентоспроможність, ІТ-сектор, прогнозування, наукові дослідження


DOI: 10.15276/mdt.9.2.2025.10



  1. Bannikov Valentyn. (2022). Foresight as a Strategic Management Tool in the ICT Industry. Business Inform. 10. 225-230. 10.32983/2222-4459-2022-10-225-230.

  2. Cuosa T. Practicing strategic foresight in government. The cases of Finland, Singapore and European Union. Singapore: S.Rajaratnam Studies, 2011.  116 p.

  3. European Commission, Unit RTD-K. Thinking, debating and shaping the future: Foresight for Europe: Final report prepared by a High Level Expert Group for the European Commission. European Commission, Bruxelles. 2002.

  4. Ko Byoung, Yang Jae-Suk. (2023). Developments and Challenges of Foresight Evaluation: Review of the Past 30 Years of Research. Futures. 155. 103291. 10.1016/j.futures.2023.103291.

  5. Kocziszky György, Pererva P.G., Szakaly D., Somosi Veres M. Technology transfer. Kharkiv-Miskolc: NTU «KhPI», 2012. 668 p. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/39647. (дата звернення 23.03.2025).

  6. Kосziszky G., Pеrеrvа P.G., Sоmоsi Vеrеs M., Kоbiеliеvа T.А. Compliance prоgrаm: tutorial. Khаrkоv-Miskоlс: LTD «Planeta-prynt», 2019. 689 p. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/47907. (дата звернення 23.03.2025).

  7. Marinkovic Milan, Al‐Tabbaa Omar, Khan Zaheer, Wu Jie Corporate Foresight: A Systematic Literature Review and Future Research Trajectories (February 10, 2022). Journal of Business Research, Vol. 144: 289-311 (2022). URL: https://ssrn.com/abstract=4124220. (дата звернення 23.03.2025).

  8. Miles I. Introduction to technology foresight. UNIDO. Workshop. Technology Foresight for Practitioners (Roadmapping). 2008.

  9. Miles I., Popper R. The Handbook of Technology Foresight. Cheltenham: Edward Elgar. 2008.

  10. Poteralska Beata, Sacio-Szymańska, Anna. (2013). Evaluation of technology foresight projects. European Journal of Futures Research. DOI: 10.1007/s40309-013-0026-1.

  11. UNIDO Technology Foresight Manual. United Nations Industrial Development Organization. Vienna, 2005. Vol. I. P. 8.

  12. Андрєєва Н.М., Зіньковська Д.В. Методичні основи використання інноваційних методів при дослідженні впливу ринкового середовища на економіку підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень. 2018. № 4. С. 119-127. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2018_4_13. (дата звернення 23.03.2025).

  13. Інтелектуальна власність: магістерський курс: підручник. П.Г.Перерва [та ін.]; ред.: П.Г.Перерва, В.І.Борзенко, Т.О.Кобєлєва; Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». Харків : Планета-Прінт, 2019. 1002 с. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/41572. (дата звернення 23.03.2025).

  14. Іртищева І.О., Крамаренко І.С., Богатирьов К.О., Гришина Н.В., Купчишина О.А., Ракіпов В.Р. Форсайт цифрової трансформації національної економіки та її вплив на забезпечення інноваційного розвитку. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 5. С. 96-101.

  15. Квітка С.А. Форсайт як технологія проектування майбутнього: новітні механізми взаємодії публічної влади, бізнесу та громадянського суспільства. Аспекти публічного управління. 2016. № 8. С. 5-15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2016_8_3.

  16. Мехович К. С. Місце маркет-форсайту в теорії ефективності інноваційного маркетингу. Енергетика, енергозбереження, енергоаудит. №2 (205). С. 62-88. DOI:  https://doi.org/10.20998/2313-8890.2025.02.05.

  17. Мехович К. С. Теоретико-методичні засади використання технології маркет-форсайту в ІТ-сфер. Енергетика, енергозбереження, енергоаудит. №11 (202) 2024. С. 48-63. DOI:  https://doi.org/10.20998/2313-8890.2024.11.04.

  18. Публічне управління в умовах децентралізації влади: монографія. О.Г. Вагонова, О.В. Горпинич, С.М. Ісіков, Л.В. Тимошенко, Н.М. Романюк. Дніпро: НТУ «ДП», 2019. 109 с.

  19. Сібрук В., Сібрук А. Розвиток маркетингу територій з використанням методології Форсайт В.Сібрук, А.Сібрук. Proceedings of the 4th International Scientific and Practical Conference «Science and Practice: Implementation to Modern Society» (May 6-8, 2020).  Manchester, Great Britain: Peal Press Ltd., 2020.  105-110. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/48040. (дата звернення 23.03.2025).

  20. Форсайт в Україні: Призначення форсайту. URL: http://www.uintei.kiev.ua/page/pryznachennyaforsaytu. (дата звернення 23.03.2025).

  21. Форсайт. URL: http://aurora-expertum.ru/2009/03/forsajt/. (дата звернення 23.03.2025).

  22. Юрченко Ю. Форсайт як методологічна основа концепції розвитку оптової торгівлі. Вісник ДонНУЕТ. № 4 (58). 2012. С. 123-129. URL: https://journals.uran.ua/visdonnuetec/article/view/20502. (дата звернення 23.03.2025).

Опубліковані
2025-07-01
##submission.howToCite##
ПЕРЕРВА, Петро Григорович; МЕХОВИЧ, Катерина Сергіївна. Теоретико-методична сутність форсайт-маркетингу інформаційних технологій. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 123-140, лип. 2025. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/412>. Дата доступу: 17 лип. 2025