Інтеграція цифрового маркетингу та сучасних технологій у сприянні сталій поведінці споживачів

  • Ristić Nikolić Dragana Momčilo Метрополітен університет Белграда
  • Nenad Đokić Університет Нового Саду
  • Miloš Stojanović Метрополітен університет Белграда
  • Radomir Stojković Університет Ніколи Тесли

Анотація

Стаття присвячена інструмнентам впливу на поведінку споживачів щодо захисту довкілля та використання відновлюваних джерел енергії. Метою роботи є аналіз впливу соціальних установок на поведінку споживачів відносно використання пелет з враховунням соціально-демографічних характеристик респондентів. Долсіджено профіль споживача в контексті часу, залежно від зміни чинників, що впливають на осіб, що приймають рішення в домогосподарствах. Маркетингове дослідження отримало дані 308 респондентів на території Республіки Сербія. Описовий аналіз профілю респондентів було проведено за допомогою пакету SPSS, а модельне тестування було проведено в рамках програми SmartPLS. Актуальність роботи відображається в розумінні важливості психологічних та соціально-демографічних змінних профілю споживача для прогнозування сталої поведінки. На основі отриманих результатів було зроблено висновки, які можуть допомогти компаніям у формулюванні стратегій цифрового маркетингу для заохочення сталої поведінки споживачів.


Ключові слова: стала поведінка споживачів, сучасні технології, цифровий маркетинг, пелет.


DOI: 10.15276/mdt.9.3.2025.2



  1. Report on the carried out sectoral analysis of the state of competition on the market of pellets in the Republic of Serbia, in the period 2020-2022 (2023). Available at: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://kzk.gov.rs/kzk/wpcontent/uploads/2024/04/Sektorska-analiza-pelet.pdf.

  2. Upravljanje biomasom kao obnovljivim izvorom energije (2022), izveštaj o reviziji svrsishodnosti poslovanja, Available at: chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https:// dri.rs/storage/newaudits/2022-4SV%20Upravljanje%20biomasom%20kao%20OIE.pdf.

  3. GIZ DKTI, (2017). Održivo tržište bioenergije u Srbiji. Ocena tržišta drvnih goriva i uređaja na čvrsta goriva za grejanje i kuvanje u Srbiji, E4tech (UK) Ltd za GIZ. Preuzeto 01.07.2019. Available at:http://www.bioenergyserbia.rs/images/documents/studies/2017_market_of_wood_fuels__appliances_in_Serbia_srp_ f inal(1).pdf.

  4. Shi, D., Wang, L., & Wang, Z. (2019). What affects individual energy conservation behavior: Personal habits, external conditions or values? An empirical study based on a survey of college students. Energy Policy, 128, 150–161. Available at:https://doi.org/10.1016/j.enpol.2018.12.061.

  5. Zhang, C.-Y., Yu, B., Wang, J.-W., & Wei, Y.-M. (2018). Impact factors of household energy-saving behavior: An empirical study of Shandong Province in China. Journal of Cleaner Production, 185, 285–298. Available at: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.303.

  6. Han, M. S., & Cudjoe, D. (2020). Determinants of energy-saving behavior of urban residents: Evidence from Myanmar. Energy Policy, 140, 111405. Available at: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2020.111405.

  7. Lee, E., Kang, M., Song, J., & Kang, M. (2020). From intention to action: Habits, feedback and optimizing energy consumption in South Korea. Energy Research & Social Science, 64, 101430. Available at: https://doi.org/10.1016/j.erss.2020.101430 (accessed 21.01.2025).

  8. Wood, W., & Neal, D. T. (2009). The habitual consumer. Journal of Consumer Psychology, 19(4), 579 592. Available at: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2009.08.003.

  9. Belaïd, F. (2017). Untangling the complexity of the direct and indirect determinants of the residential energy consumption in France: Quantitative analysis using a structural equation modeling approach. Energy Policy, 110, 246–256.  Available at: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2017.08.027.

  10. Niamir, L., Ivanova, O., Filatova, T., Voinov, A., & Bressers, H. (2020). Demand-side solutions for climate mitigation: Bottom-up drivers of household energy behavior change in the Netherlands and Spain. Energy Research & Social Science, 62, 101356. Available at: https://doi.org/10.1016/j.erss.2019.101356.

  11. Zulu, L.C., Kamoto, J.F.M., Djenontin, I. N.S., Jumbe, C.B.L., Pangapanga-Phiri, I., Richardson, R.B., Subakanya, M., Nzokou, P., & Makungwa, S.D., (2024). Promoting cleaner cooking technologies in urban Malawi: Assessing the acceptance of pellet-fed gasifier cookstoves from a pilot targeted distribution model. Energy for Sustainable Development. 83. 1-18. Available at: https://doi.org/10.1016/j.esd.2024.101570.

  12. Postawa, K., Gaze, B., Knutel, B., & Kułażyński, M., (2024). Application of triple-branch artificial neural network system for catalytic pellets combustion, Journal of Environmental Management, Volume 366, 121678, ISSN 0301-4797, Available at: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2024.121678.

  13. Huang, J., & Koroteev, D., (2021). Artificial intelligence for planning of energy and waste management. Sustainable Energy Technologies and Assessments, Volume 47, 101426, ISSN 2213-1388, Available at: https://doi.org/10.1016/j.seta.2021.101426.

  14. Baluk, N., Boychuk, I., (2024). Digital Technologies Based on Artificial Intelligence in Marketing: Challenges and Opportunities for Business. Marketing and digital technologies, vol. 8, № 3, ISSN 2522-9087 (Print), ISSN 2523-434X (Online). DOI: 10.15276/mdt.8.3.2024.2.

  15. Yuan, P., Duanmu, L., Wang, Z., Gao, S., Zheng, H., (2024). Thermal performance of solar-biomass energy heating system coupled with thermal storage floor and radiators in northeast China, Applied Thermal Engineering, Volume 236, Part A, 121458, ISSN 1359-4311, Available at: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2023.121458.

  16. Schaffner, D., Ohnmacht, T., Weibel, C., & Mahrer, M. (2017). Moving into energy-efficient homes: A dynamic approach to understanding residents' decision-making. Building and Environment, 123, 211-222. Available at: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2017.06.041.

  17. Arts, J. W., Frambach, R. T., & Bijmolt, T. H. (2011). Generalizations on consumer innovation adoption: A meta-analysis on drivers of intention and behavior. International Journal of Research in Marketing, 28(2), 134-144. Available at: https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2010.11.002.

  18. Prochaska, J. O., & Velicer, W. F. (1997). The Transtheoretical Model of Health Behavior Change. American Journal of Health Promotion, 12(1), 38–48. Available at: https://doi.org/10.4278/0890-1171-12.1.38.

  19. Grubor, A., Milicevic, N., & Djokic. N., (2019). Social-Psychological Determinants of Serbian Tourists’ Choice of Green Rural Hotels. Sustainability, 11(23), 6691. Available at: https://doi.org/10.3390/su11236691.

  20. Yang, S., Zhang, Y., & Zhao, D. (2016). Who exhibits more energy-saving behavior in direct and indirect ways in China? The role of psychological factors and socio-demographics. Energy Policy, 93, 196–205. Available at: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2016.02.018.

  21. Trotta, G. (2018). Factors affecting energy-saving behaviours and energy efficiency investments in British households. Energy Policy, 114, 529-539. Available at: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2017.12.042.

  22. Huebner, G.,M., Hamilton, I., Chalabi, Z., Shipworth, D., & Oreszczyn, T. (2015). Explaining domestic energy consumption – The comparative contribution of building factors, socio-demographics, behaviours and attitudes. Applied Energy, 159, 589–600.

  23. Thøgersen, J., & Grønhøj, A. (2010). Electricity saving in households—A social cognitive approach. Energy Policy, 38, 7732–7743. Available at: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2010.08.025.

  24. Abrahamse, W., & Steg, L. (2009). How do socio-demographic and psychological factors relate to households’ direct and indirect energy use and savings? Journal of Economic Psychology, 30, 711-720. Available at: https://doi.org/10.1016/j.joep.2009.05.006.

  25. Frederiks, E. R., Stenner, K., & Hobman, E. V. (2015). Household energy use: Applying behavioural economics to understand consumer decision-making and behaviour. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 41, 1385–1394. Available at: https://doi.org/10.1016/j.rser.2014.09.026.

  26. Sardianou, E. (2007). Estimating energy conservation patterns of Greek households. Energy Policy, 35, 3778–3791. Available at: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2007.01.020.

  27. Sopha, B. M., Klöckner, C. A., Skjevrak, G., & Hertwich, E. G. (2010). Norwegian households’ perception of wood pellet stove compared to air-to-air heat pump and electric heating. Energy Policy, 38(7), 3744–3754.

  28. Rahut, D. B., Das, S., De Groote, H., & Behera, B. (2014). Determinants of household energy use in Bhutan. Energy, 69, 661–672. Available at:https://doi.org/10.1016/j.energy.2014.03.062.

Опубліковані
2025-09-25
##submission.howToCite##
NIKOLIĆ DRAGANA MOMČILO, Ristić et al. Інтеграція цифрового маркетингу та сучасних технологій у сприянні сталій поведінці споживачів. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 9, n. 3, p. 20-31, вер. 2025. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/421>. Дата доступу: 08 лис. 2025