Адаптація бізнес-моделей електронної комерції до умов екстремальних ситуацій

  • Лариса Костянтинівна Гліненко Національний університет «Львівська політехніка»
  • Юрій Анатолійович Дайновський Львівський торговельно-економічний університет

Анотація

Стаття присвячена дослідженню впливу екстремальних ситуацій типу «війна» (на прикладі війни в Україні) на розвиток бізнес-моделей електронної комерції. Проведений аналіз їх стану на початок 2022 р. та змін в умовах воєнних дій. Досліджені способи адаптації бізнес-моделей електронних торговців до умов війни: нішеві маркетплейси еволюціонували в  універсальні, однокатегорійні – у мультикатегорійні, зросла частка дрібних постачальників продукції у маркетплейсах та «маркетплейсова складова» у моделях класифайдів, розвинулися власні логістичні системи та сервіси прямої доставки. Використовувані учасниками електронної комерції бізнес-моделі продемонстрували достатню стійкість у стресових ситуаціях та здатність до інноваційного розвитку, що і сприяло стрімкому посиленню сектора електронної комерції в Україні, його виживанню та відновленню в умовах російської агресії.


Ключові слова: електронна комерція, війна, бізнес-модель, дошка оголошень, маркетплейс.


DOI: 10.15276/mdt.8.1.2024.2



  1. 1023 магазини плюс гіпермаркет краси: результати EVA у ІІ кварталі 2023 року. URL: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/eva-u-ii-kvartali-2023-roku/ (дата звернення 29.12.2023).

  2. 95% партнерів АЛЛО Маркетплейс повернулися до роботи, також додалося 40% нових. URL: https://mind.ua/publications/20253822-95-partneriv-allo-marketplejs-povernulisya-do-roboti-takozh-dodalosya-40-novih (дата звернення 29.12.2023).

  3. АЛЛО – національний маркетплейс. 75% партнерів маркетплейсу АЛЛО повернулися до роботи. URL: https://marketer.ua/ua/75-of-allo-marketplace-partners-returned-to-work/ (дата звернення 29.12.2023).

  4. Андронік О. Л., Воронін А. В. Можливості та загрози електронної комерції в Україні. Економіка і організація управління. 2021. № 4 (44). С. 118–130. DOI 10.31558/2307-2318.2021.4.11.

  5. Баронін А. Як військові конфлікти впливають на економіку. URL: https://mind.ua/openmind/20173685-yak-vijskovi-konflikti-vplivayut-na-ekonomiku (дата звернення 29.12.2023).

  6. Бергер А. Д., Галета А. С. Світові тенденції розвитку електронної комерції з урахуванням кризових умов пандемії Covid-19. Економіка і суспільство. 2021. Вип. 26. DOI: 32782/2524-0072/2021-26-18.

  7. Березовська Л. О., Кириченко А. В. Розвиток електронної комерції в Україні та ЄС. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 42.  DOI 32782/2524-0072/2022-42-15.

  8. Вальд Б. Спробуй продати: як обрати маркетплейс для ведення бізнесу, їх «підводні камені» та переваги. URL: https://ucap.io/sprobuj-prodaty-yak-obraty-marketplejs/ (дата звернення 29.12.2023).

  9. Гліненко Л. К., Дайновський Ю. А. Бізнес-моделі хмарного надання ІТ-послуг.  Маркетинг і цифрові технології. Том 3. № 2. С. 18–44. DOI: 10.15276/mdt.3.2.2019.2.

  10. Гліненко Л. К., Дайновський Ю. А. Бізнес-моделі Інтернету речей. Маркетинг і цифрові технології. 2020. Том 4. № 4. С. 14–51. DOI: 10.15276/mdt.4.4.2020.2.

  11. Гліненко Л. К., Дайновський Ю. А. Стан і перспективи розвитку електронної торгівлі України. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2018. № 1. С. 83–102. DOI 21272/mmi.2018.1-06.

  12. Гліненко Л. К., Дайновський Ю.А. Вплив окремих глобальних факторів на розвиток бізнес-моделей електронної комерції. Маркетинг і цифрові технології. 2023. Том 7. № 4. С. 21-52. DOI: 10.15276/mdt.7.4.2023.2.

  13. Glovo відкрив свої dark store в Україні. RETAILERS : веб-сайт. URL: https://retailers.ua/uk/news/tehnologii/12260-glovo-zapustil-pervyiy-dark-store-v-ukraine-on-rabotaet-v-kieve-na-levom-beregu (дата звернення 29.12.2023).

  14. Головчак Ю. В., Куцька К. С., Залецька І. О., Прокопець Л. В. Особливості та економіка електронної торгівлі: досвід для України в умовах економічної нестабільності. Академічні Візії. № 17. DOI 10.5281/zenodo.7755289.

  15. Дмитрашко К. Рік повномасштабної війни для українського e-commerce. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/a-year-of-full-scale-war-for-ukrainian-ecommerce/ (дата звернення 29.12.2023).

  16. Дослідження: Як розвивається ринок електронної комерції в Україні, які зміни приніс 2022 рік. UA-RETAIL.COM : веб-сайт.  URL: https://ua-retail.com/2023/04/doslidzhennya-yak-rozvivayetsya-rinok-elektronno%D1%97-komerci%D1%97-v-ukra%D1%97ni-yaki-zmini-prinis-2022-rik/ (дата звернення 29.12.2023).

  17. Дудко В. Концентрат малого бізнесу. Маркетплейс Prom.ua зачепив дно, повернувся до зростання і дає клієнтів для 40 000 підприємців. URL: https://forbes.ua/innovations/kontsentrat-malogo-biznesu-marketpleys-promua-zachepiv-dno-povernuvsya-do-zrostannya-i-dae-klientiv-dlya-40-000-pidpriemtsiv-intervyu-mikoli-palienka-11012023-10984 (дата звернення 29.12.2023).

  18. Іванина Р. Як змінився ринок eCommerce в Україні у 2022 році. URL: https://elit-web.ua/blog/kak-izmenilsja-rynok-ecommerce-v-ukraine-v-2022-godu (дата звернення: 29.12.2023).

  19. Іванов С. В. Вплив збройного конфлікту (війни, бойових дій) на вартість підприємства : монографія. Дніпропетровськ : Вид-во Маковецький, 2015. 175 с.

  20. Кузьо Н. Є., Косар Н. С. Інтернет-торгівля в Україні: маркетинговий аспект. Маркетинг і цифрові технології. 2022. Том 6, № 3. С. 52-64. DOI: 10.15276/mdt.6.3.2022.6.

  21. Майже половина українців обирають бренди, які підтримують ЗСУ. Спеціальне дослідження до події “Маркетинг під сиренами”. Gradus : веб-сайт. URL: https://gradus.app/uk/open-reports/brand-activism-gradus-research-survey-ukr/ (дата звернення 29.12.2023).

  22. Маранчак М. Торговий центр Metaverse: як розвивається електронна комерція у метавсесвіті. RAU : веб-сайт. URL: https://rau.ua/novyni/elektronna-komercija-metavsesvit/ (дата звернення 29.12.2023).

  23. Митрошина Н. Основи дропшипінгу: торгівля без складів та гуртових закупівель. ТОРГСОФТ : веб-сайт. URL: https://torgsoft.ua/articles/stati/dropshipping/  (дата звернення: 29.12.2023).

  24. Одреч Д., Момтаз П. П., Мотузенко Г. Як війна впливає на розвиток підприємництва: висновки з російсько-українського конфлікту. URL: https://voxukraine.org/yak-vijna-vplyvaye-na-rozvytok-pidpryyemnytstva-vysnovky-z-rosijsko-ukrayinskogo-konfliktu (дата звернення 29.12.2023).

  25. Орлова В. Генератори й танки: що шукають та купують українці під час війни. URL: https://www.unian.ua/techno/communications/shcho-shukayut-ta-kupuyut-ukrajinci-pid-chas-viyni-11794245.html (дата звернення 29.12.2023).

  26. Птаховська Д. Швидко та ще й з кешбеком: у Києві запрацював новий сервіс доставки продуктів. URL: https://24tv.ua/shvidko-shhe-keshbekom-kiyevi-zapratsyuvav-noviy-servis-dostavki_n2217474 (дата звернення 29.12.2023).

  27. Рейтинг відвідуваності найбільших інтернет-магазинів за січень 2023 року. URL: https://retailers.ua/news/spetsproektyi/13441-reyting-vidviduvanosti-naybilshih-internet-magaziniv-za-sichen-2023-roku (дата звернення 29.12.2023).

  28. Рейтинг відвідуваності найбільших маркетплейсів та інтернет-сервісів за лютий 2023. URL: https://retailers.ua/news/spetsproektyi/13490-reyting-vidviduvanosti-naybilshih-markepleysiv-ta-internet-servisiv-za-lyutiy-2023 (дата звернення 29.12.2023).

  29. Рейтинг популярних сайтів у жовтні 2022. URL: https://pingvin.pro/gadgets/news-gadgets/kantar-opublikuvav-rejtyng-populyarnyh-sajtiv-v-ukrayini-za-zhovten-2022-roku.html (дата звернення 29.12.2023).

  30. Селіщев М. Дропшипінг: повне керівництво для бізнес-схеми. ХОРОШОП : веб-сайт. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/what-is-dropshipping-and-how-does-it-work/ (дата звернення 29.12.2023).

  31. Сервіс відкладених платежів Frisbee: новий платіжний метод для вашого бізнесу. FRISBEE : веб-сайт. URL: https://fondy.ua/uk/method/frisbee/ (дата звернення 12.2023).

  32. Сіденко В. Р. Мегатренди розвитку електронної торгівлі у контексті сучасної технологічної революції. Економіка України. 2018. № 11−12 (684−685). С. 82−103.

  33. Сила брендів, підтримка українського та ще більша раціоналізація попиту. Gradus : веб-сайт. URL: https://gradus.app/uk/open-reports/gradus-research_changes-in-consumption-eng/ (дата звернення 29.12.2023).

  34. Симоненко К. Від комп’ютерів до товарів для дому: як змінився попит українців на товари в Інтернеті за 13 років – аналітика Rozetka. URL: https://rau.ua/novyni/popit-tovari-v-interneti-rozetka/ (дата звернення 29.12.2023).

  35. Смирнов Д. Що таке Web 4.0. І що бізнес має знати про Інтернет майбутнього. URL: https://sber.pro/digital/publication/chto-takoe-web-4-0-i-chto-biznesu-nuzhno-znat-ob-internete-budushhego (дата звернення 12.2023).

  36. Соломаха О. Як змінювались покупки українців протягом року війни. URL: https://tykyiv.com/en/news/iak-zminiuvalisia-pokupki-ukrayintsiv-protiagom-roku-viini/ (дата звернення 29.12.2023).

  37. Стольницький І. E-commerce живий? Що відбувається з онлайн-продажами в Україні під час війни. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/shcho-stalosya-z-internet-torgivleyu-v-ukrajini-pid-chas-viyni-chi-zapracyuvali-internet-magazini-50251494.html (дата звернення 29.12.2023).

  38. STORGOM : веб-сайт магазину. URL: https://storgom.ua/ua/ (дата звернення 29.12.2023).

  39. ТОП-5 кращих маркетплейсів України (2023). URL: https://allo.ua/ua/top-5-krashchykh-marketpleisiv-ukrainy_am0-16/ (дата звернення 29.12.2023).

  40. Федоричак В. Дропшиппінг: переваги та недоліки такої моделі бізнесу. URL: https://webexpert.com.ua/ua/dropshipping-perevagi-ta-nedoliki (дата звернення: 29.12.2023).

  41. Цифрова економіка: Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на людський капітал та формування компетентностей майбутнього : монографія / Л. Л. Антонюк та ін. Київ : КНЕУ, 2021. 337 с.

  42. Шаповал К., Федорчук В. «Пощастило, що ракети не прилетіли до нас». Як Rozetka лавірує між клієнтським попитом, ракетами та тиском держави. URL: https://forbes.ua/company/poshchastilo-shcho-raketi-ne-priletili-do-nas-yak-rozetka-lavirue-mizh-klientskim-popitom-raketami-ta-tiskom-derzhavi-intervyu-zi-vladislavom-chechotkinim-13122022-10433 (дата звернення 29.12.2023).

  43. Шкіль Л. 10 цифр про український e-commerce – дослідження Promodo. URL: https://ain.ua/2021/12/13/10-czyfr-yaki-zminyly-ukrayinskyj-ecommerce/ (дата звернення 29.12.2023).

  44. Ярова М. Як атаки на енергосистему України впливають на онлайн-продажі: дослідження Promodo. URL: https://ain.ua/2022/12/01/yak-ataky-na-energosystemu-ukrayiny-vplyvayut-na-onlajn-prodazhi/ (дата звернення 29.12.2023).

  45. Aagaard A. The Concept and Frameworks of Digital Business Models. Digital business models: driving transformation and innovation / ed. by A. Aagaard. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2019. P. 3–29.

  46. Aghaei S., Nematbakhsh M. A., Farsani H. K. Evolution of the world wide WEB: from WEB 1.0 to WEB 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology (IJWesT). 2012. Vol. 3. No. 1. DOI : 10.5121/ijwest.2012.3101 1.

  47. Almeida F., Santos J. D., Monteiro J. A. E-commerce business models in the context of web 3.0 paradigm. International Journal of Advanced Information Technology (IJAIT). Vol. 3. No. 6. P. 1–12. DOI:10.5121/ijait.2013.3601.

  48. Ambrosio-Pérez M., Cabanillas-Carbonell M., Iparraguirre-Villanueva O. Analysis of the Impact of the Pandemic on the Growth, Use and Development of E-Business: A Systematic Review of the Literature. 2023. Vol. 11(4), 122. DOI: 10.3390/economies11040122.

  49. Awotunde B., Ogundokun R., Adeniyi E., Misra S.. Ajamu G. The Adoption and Utilization of Electronic Business in Response to the Global Economy During COVID-19. International Journal of Business Analytics. 2022. Iss. P. 1–20. DOI: 10.4018/IJBAN.288518.

  50. Broadberry S., Harrison The economics of World War I: an overview. The economics of World War I / Eds. M. Harrison, & S. Broadberry. Cambridge University Press, 2005. P. 1–30.

  51. Broadberry S., Harrison The Economics of the Great War: A Centennial Perspective. CEPR, Press, 2018. 133 p.

  52. Business Model Innovation – BNPL (Buy-Now-Pay-Later). URL: https://lumosbusiness.com/business-model-innovation-bnpl-buy-now-pay-later/ (дата звернення 29.12.2023).

  53. Dumanska I., Hrytsyna L., Kharun O., Matviiets O. E-commerce and M-commerce as Global Trends of International Trade Caused by the Covid-19 Pandemic. WSEAS Transactions On Environment And Development. 2021. 17. P. 386–397. DOI 10.37394/232015.2021.17.38.

  54. E-commerce statistics for individuals. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals (дата звернення 29.12.2023).

  55. Edgerton D. Never Alone and Always Strong: The British War Economy in 1940 and After. The Economics of the Second World War: Seventy-Five Years On / Eds. M. Harrison, & S. Broadberry. CEPR Press, 2020. P. 55–60.

  56. Electronic Commerce 2018: A Managerial and Social Networks Perspective. Springer Texts in Business and Economics / E. Turban et al. Springer, 2018. 664 р. Р. 51–99.

  57. Goldstein J. War and Economic History. The Oxford Encyclopedia of Economic History / Ed. J. Mokyr : New York: Oxford University Press, 2003. Vol. 5. P. 215–218.

  58. How has the war impacted e-commerce in Russia and Ukraine? URL: https://gripsintelligence.com/articles/how-has-the-war-impacted-e-commerce-in-russia-and-ukraine (дата звернення: 29.12.2023).

  59. Kollmann T., Lomberg C. Web 1.0, Web 2.0 and Web 3.0: The Development of E-Business. Encyclopedia of E-Commerce Development, Implementation, and Management / Ed. by Lee In. IGI Global. 2016. 1. 2375 p. P. 1139–1148.

  60. Lone S., Harboul N., Weltevreden J. J. European E-commerce Report 2021. Amsterdam/Brussels : Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe, 2022. 111 p.

  61. Lone S., Weltevreden J. W. J. European E-commerce Report 2022. Amsterdam/Brussels : Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe, 2023. 105 р.

  62. Mann D. L., Domb E. 40 Inventive (Business) Principles With Examples. URL: http://www.systematic-innovation.com/assets/199909-40inventivebusinessprincipleswithexamples.pdf (дата звернення 29.12.2023).

  63. Pawełoszek I. WEB 3.0 Applications in Enterprise Strategy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. No 234. S. 129–139.

  64. Rappa M. A. Business Models on the WEB. URL: http://digitalenterprise.org/models/models.html (дата звернення 212.2023).

  65. Scutariu A. L., Șuşu Ș., Huidumac-Petrescu C. E., Gogonea R.-M. A. Cluster Analysis Concerning the Behavior of Enterprises with E-Commerce Activity in the Context of the COVID-19 Pandemic. Journal of Theoretical & Applied Electronic Commerce Research. 2022. Vol. 17. 47–68. DOI 10.3390/jtaer17010003.

  66. Souchkov V. TRIZ for Business and Management: State of the Art (keynote paper). Proceedings of the TRIZ Developers Summit 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/334442566_TRIZ_for_Business_and_Management_State_of_the_Art_keynote_paper (дата звернення 29.12.2023).

  67. Turner S. Open-source software business models that create value. Journal of Management and Marketing Research. Vol.18. URL: http://www.aabri.com/manuscripts/152159.pdf (дата звернення 29.12.2023).

  68. Ukraine in the EBRD's 2022-23 Transition Report. URL: https://www.ebrd.com/publications/transition-report-202223-ukraine (дата звернення 29.12.2023).

  69. Ünvan Y. A., Pampal A. Ş. Do We Need E-Business Management or Not? A Critical Literature Review. E-Business Technologies Conference Proceedings. Vol. 2 (issue 1). Р. 9–13. URL: https://www.researchgate.net/publication/365959940_Do_we_need_e-Business_management_or_not_A_Critical_Literature_Review (дата звернення 29.12.2023).

##submission.howToCite##
ГЛІНЕНКО, Лариса Костянтинівна; ДАЙНОВСЬКИЙ, Юрій Анатолійович. Адаптація бізнес-моделей електронної комерції до умов екстремальних ситуацій. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 18-47, бер. 2024. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <http://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/346>. Дата доступу: 22 гру. 2024
Розділ
Статьи
Посмотрено раз