Періодизація розвитку маркетингу: американський підхід
Анотація
Стаття присвячена дослідженню підходів до періодизації розвитку маркетингу за американської моделі економіки. Причому за основу взяті підходи, які не повністю збігаються за хронологією виникнення та розвитку, – підхід Р. Бартельса, підхід «Marketing Management» та підхід «Marketing X.0». Підхід Р. Бартельса до системного бачення періодизації розвитку маркетингу став однією з перших науково-обґрунтованих спроб такого роду досліджень; у підході «Marketing Management» основний поточний акцент попадає на концепцію холістичного маркетингу; натомість підхід «Marketing X.0» є серією, за якою чітко відстежуються тренди в маркетингу останніх двох десятиліть з акцентом на новітні технології, які з’являються і змінюють бізнес-середовище. Використання напрацювань провідних дослідників у сфері розвитку маркетингу дасть змогу виявляти закономірності змін та обґрунтовувати раціональність запозичення таких практик для України.
Ключові слова: маркетинг менеджмент, холістичний маркетинг, періодизація маркетингу, американська модель економіки, концепції маркетингу
DOI: 10.15276/mdt.8.2.2024.6
- Bartels R. The development of marketing thought. Homewood, IL: Richard D. Irwin, Inc., 1962. 284 p.
- Bartels R. The history of marketing thought. 2d ed. Columbus, OH: Grid, 1976. 327 p.
- Bartels R. The history of marketing thought. 3d ed. Columbus, OH: Publishing Horizons, 1988. 387 p.
- Erdoğan B.Z., Torlak Ö., Yılmaz C., İşlek M.S. A Historical Approach to Marketing from Anatolia: Akhi Organizations. Conference on Historical Analysis & Research in Marketing (CHARM). Long Beach, California, USA. 2015. Vol. 17. 2015. P. 181-186.
- Ferrell O.C., Hair Jr J.F., Marshall G.W., Tamilia R.D. Understanding the History of Marketing Education to Improve Classroom Instruction. Marketing Education Review. 2015. Summer. P.159-175.
- Jones D.G.B., Shaw E.H. A History of Marketing Thought. In B.A. Weitz and R. Wensley (eds) Handbook of Marketing. London: Sage, 2002. P. 39-66.
- Kotler P. Marketing Management. Millennium edition (10th ed.). Prentice-Hall, Inc., 1999. 784 p.
- Kotler P. Marketing Management: Analysis, Planning, and Control. 5th Prentice-Hall, Inc., 1984. 792 p.
- Kotler P. Marketing Management: Analysis, Planning, and Control. Prentice-Hall, Inc., 1967. 628 p.
- Kotler P. Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control. 6th Prentice-Hall International, Inc., 1988. 776 p.
- Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 3.0. From products to customer to the human spirit. J., Wiley, 2010. 188 p.
- Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 4.0. Moving from traditional to digital. J., Wiley, 2016. 184 p.
- Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 5.0. Technology for humanity. N. J., Wiley, 2021. 224 p.
- Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 6.0. The Future Is Immersive. N. J., Wiley, 2023. 256 p.
- Kotler P., Keller K.L. Marketing Management. 12th Prentice Hall, 2006. 729 p.
- Kotler P., Keller K.L. Marketing Management.14th Prentice Hall, 2012. 657 p.
- Kotler P., Keller K.L. Marketing Management.15th Pearson Education, 2016. 870 p.
- Kotler P., Keller K.L., Chernev A. Marketing Management. 16th Pearson Education, 2021. 608 p.
- Litman S. The Beginnings of Teaching Marketing in American Universities. Journal of Marketing. Vol. 15. Iss. 2. October 1950. P. 220-223.
- Samiee S. Homage to a Marketing Scholar: Robert D.W. Bartels, 1913-1989 Professor Emeritus The Ohio State University. JAMS. 1990. Vol. 18. P. 245-247.
- Shaw E.H., Tamilia R.D. Robert Bartels and the history of marketing thought. Journal of Macromarketing. 2001. Vol. 21(2). P. 156-163.
- Wilkie W.L., Moore E.S. Scholarly research in marketing: Exploring the «4 eras» of thought development. Journal of Public Policy & Marketing. 2003. Vol. 22(2). P. 116-146.
- Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика: монографія. К.: ФОПВишемирський В.С., 2018. 515 с.
- Окландер М.А. Маркетинг як економічна наука. Маркетинг і цифрові технології. 2020. Том 4. № 4. С.62–
- Окландер Т.О. Генезис маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4(1). С. 33–
- Федорченко А.В. Маркетингові дослідження: системний підхід : автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ, 2010. 36 с.
-
pdf_6
скачано раз