Економічний феномен «лайків»

  • Nataliia Kosar канд. екон. наук, доцент, доцент кафедри маркетингу і логістики, Національний університет «Львівська політехніка»(Львів, Україна)
  • Serhii Kindrat студент кафедри маркетингу і логістики, Національний університет «Львівська політехніка» (Львів, Україна)

Анотація

У статті розкрито основні аспекти впливу інструментів соціальних мереж таких як: «лайки», репости та коментарі на їх користувачів та досліджено зміну попиту на товар чи послугу компанії при використанні підприємствами інструментів Інтернет-маркетингу. Визначено фактори, що впливають на збільшення вподобайок, репостів та зворотнього зв’язку від користувачів соціальних мереж. Проаналізовано охоплення аудиторії (цільові клієнти) компаній (брендів). Виокремлено основні переваги та недоліки використання «лайків» у соціальних мережах із наведенням прикладів згубного впливу вподобайок на молоде покоління. Подано результати власних досліджень щодо впливу «лайків», шерингів та відгуків користувачів на збільшення конверсії та безпосередньо попиту на товар чи послугу; розроблено рекомендації щодо якісного й оптимізованого використання соціальних мереж та їх інструментарію для просування продукції підприємств.


Ключові слова: маркетплейс, маркетингові комунікації, інтернет-маркетинг, маркетинг у соціальних мережах, просування брендів.


DOI: 10.15276/mdt.3.4.2019.5


  1. Kak otzyivyi i layki menyayut onlayn-torgovlyu [How reviews and likes are changing online commerce]. Cossa Information Portal Website. Available at: https://www.cossa.ru/149/107305/ (accessed: 15/10/2019). (in Russian)

  2. Scott W.D. Psychology of Advertising. Internet Archive Website. Available at : https://archive.org/details/psychologyadvert00scotrich/page/2 (accessed 15/10/2019).

  3. Myers D. Sotsialnaya psihologiya [Social psychology]. EBook. Humer Library Website. Available at: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/mayers/index.php (accessed 19/10/2019). (in Russian)

  4. Friedlander K.T. (1926) Put' k pokupatelyu: (Teoriya i praktika reklamnogo dela) [The path to the buyer (theory and practice of advertising)]. Moscow: VSNKh DSP of the USSR. (in Russian)

  5. Chaldini R.B. Psihologiya vliyaniya [Psychology of influence]. EBook. Love Read EC Website. Available at: http://loveread.ec/read_book.php?id=51721&p=1 (accessed 16/10/2019). (in Russian)

  6. Holiday R. Marketing of the Future. Growth hacking. Ryan Holiday Website. Available at: https://learn.ryanholiday.net/ (accessed: 15/10/2019).

  7. Dopamine, Smartphones and Users: The Battle of Your Own Time. Harvard University Website. Available at : http://sitn.hms.harvard.edu/flash/2018/dopamine-smartphones-battle-time/ (accessed: 15/10/2019).

  8. What is Social Proof and how to leverage it for your success? Devumi Website. Available at: https://devumi.top/social-proof-in-digital-success.html (accessed 16/10/2019).

  9. Snezhnyiy kom laykov: kak rabotaet stadnyiy instinkt v internete [The effect of likes: how does herd instinct work on the internet?]. Republic Website. Available at: https://republic.ru/posts/l/1008778 (accessed 15/10/2019). (in Russian)

  10. Use of social media in the work of a journalist. Issuu Website. Available at: https://bit.ly/2PwgpfB (accessed 17/10/2019).

  11. Chomu foto yaitsia stalo naipopuliarnishym v istorii Instagram [Why has an egg photo become the most popular in Instagram history?]. BBC News Ukraine Website. Available at: https://www.bbc.com/ukrainian/other-news-46868413 (accessed 02/11/2019). (in Ukrainian)

  12. Suprun rozpovila, yak laiky v sotsmerezhakh vplyvaiut na psykhichne zdorovia [United States Department of HHS, Ulyana Suprun described how likes affect mental health on social media]. Glavcom Website. Available at: https://bit.ly/369lv7W (accessed 05/11/2019). (in Ukrainian)

  13. Layki i otzyivyi v pomosch onlayn-riteylu [The impact of reviews and likes on online commerce]. SNCE News Website. Available at: https://snce.ru/article/layki-i-otzivi-v-pomoshch-onlayn-riteylu (accessed: 15/10/2019). (in Russian)

  14. Kak sotsialnyie seti vliyayut na prodazhi [How do social networks affect sales?]. TextTerra Internet Agency Website. Available at: https://texterra.ru/blog/kak-sotsialnye-seti-vliyayut-na-prodazhi.html (accessed 16/10/2019). (in Russian)

  15. Data on how social media promotes purchasing. Vision Critical Website. Available at: https://www.visioncritical.com/blog/new-data-how-social-media-drives-purchasing (accessed: 19/10/2019).

  16. Psykholohiia «laikiv» ta «sheiriv» [Psychology of likes and sharings]. Media Sapiens Website. Available at: https://ms.detector.media/mediaprosvita/research/psikhologiya_laykiv_ta_sheyriv/ (accessed: 16/10/2019). (in Ukrainian)

  17. Yak sotsialni merezhi vplyvaiut na prodazhi [How do social networks affect sales?]. Slaidik Website. Available at: http://slaidik.com.ua/yak-sotsialni-merezhi-vplivayut-na-prodazhi/ (accessed: 04/11/2019). (in Ukrainian)

  18. Socialbakers viral branding survey. Socialbakers Website. Available at: https://www.socialbakers.com/blog/2471-socialbakers-finds-shares-correlate-94-with-brands-viral-reach (accessed 18/10/2019).

  19. Facebook prosyat ubrat layki [Facebook is asked to remove "likes"]. Lifestyle Today Website. Available at: https://en.segodnya.ua/lifestyle/science/facebook-prosyat-ubrat-layki-1254670.html (accessed: 18/10/2019). (in Russian)

  20. Chy vtratyly Instagram-blohery svii biznes pislia zaborony na "laiky" [Have Instagram bloggers lost their business after being banned for likes?]. BBC News Ukraine Website. Available at: https://www.bbc.com/ukrainian/vert-cap-49509435 (accessed 19/10/2019). (in Ukrainian)

  21. How to use Instagram social network effectively? Business Insider Website. Available at: https://www.businessinsider.com/instagram-2010-11 (accessed 19/10/2019)

##submission.howToCite##
KOSAR, Nataliia; KINDRAT, Serhii. Економічний феномен «лайків». МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 3, n. 4, p. 54-66, гру. 2019. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <http://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/84>. Дата доступу: 23 лют. 2020
Розділ
Статьи
переглянуто раз: