Формування бізнес-моделей Інтернету речей за шаблоном ВМС

  • Лариса Костянтинівна Гліненко канд. тех. наук, доц., доцент кафедри ЕЗІКТ Національний університет «Львівська політехніка»
  • Юрій Анатолійович Дайновський д-р екон. наук, проф. зав. кафедри маркетингу Львівський торговельно-економічний університет (Львів, Україна)

Анотація

У роботі розглянуто підходи до побудови бізнес-моделей Інтернету речей (ІоТ) на основі  інноваційного шаблону «канви бізнес-моделі (ВМС)» А.Остервальдера. Проаналізовані інваріантні структурні складові різних модифікацій цього шаблону та значення, яких набувають у них такі складові, як: зміст пропозиції цінності, модель отримання доходу, ключові ресурси та партнери в екосистемі ІоТ. Систематизовано пропозиції цінності, ґрунтовані на специфіці ІоТ, виявлено основні функції ІоТ  у цих пропозиціях та типи пристроїв ІоТ, необхідні для їх підтримки. Виділено моделі формування доходу, які узгоджуються з кожною з пропозицій цінності. Обґрунтовано введення у шаблон моделі ВМС додаткової складової «Потреба» як такої, що слугує підставою для формування пропозиції цінності, запропоновані основні атрибути цього компоненту та способи ідентифікації їх значень за лініями розвитку потреб та засобів їх задоволення. 


Ключові слова: Інтернет речей (IoT), бізнес-модель, канва бізнес-моделі (ВМС), пропозиція цінності, модель доходу.


DOI: 10.15276/mdt.5.1.2021.4


1. Бородин В.А. Интернет вещей – следующий этап цифровой революции. Образовательные ресурсы и технологии. 2014. № 2 (5). С. 178-182.
2. Гліненко Л.К., Дайновський Ю.А. Бізнес-моделі Інтернету речей. Маркетинг і цифрові технології. 2020. Том 4. С. 14–51.
3. Смирнов В. Аналитики ухудшили прогноз по рынку Интернета вещей. URL: https://channel4it.com/publications/-analitiki-uhudshili-prognoz-po-rynku-interneta-veshchey.html (дата звернення 05.02.2021).
4. AI & IoT For Salesforce. Spoke IoT: веб-сайт. URL: https://spoke-iot.com/?gclid=EAIaIQobChMIoe__q4ik7gIVDC4YCh37fg5aEAEYASAAEgI0CPD_BwE (дата звернення 05.02.2021).
5. Aagaard A. The Concept and Frameworks of Digital Business Models. Digital business models: driving transformation and innovation / ed. by A. Aagaard. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2019. P. 3–29.
6. Arnold C., Kiel D., Voigt K-I. Innovative Business Models for the Industrial Internet of Things: IAMOT 2017 Conference Proceedings, Vienna, May 2017, Vol. 26. URL: https://www.researchgate.net/publication/316684694 (дата звернення 05.02.2021).
7. Basirati M. R., Hermes S., Weking J., Böhm M., Krcmar H. IoT as PSS Enabler: Exploring Opportunities for Conceptualization and Implementation : Conference PACIS 2019 Paper,· July 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/335715384 (дата звернення 05.02.2021).
8. Bock M., Wiener M. Towards a Taxonomy of Digital Business Models–Conceptual Dimensions and Empirical Illustrations. Proceedings of 38th International Conference on IS, December 2017, Seoul, South Korea. Seoul, 2017. URL: https://www.researchgate.net/publication/325627453 (дата звернення: 01.02.2021).
9. Bocken N., Ingemarsdotter E., Gonzalez D. Designing Sustainable Business Models: Exploring IoTEnabled Strategies to Drive Sustainable Consumption. Sustainable Business Models / ed. by Aagaard A. Palgrave Macmillan, 2019. P. 61-88. DOI: 10.1007/978-3-319-93275-0_3. URL: https://www.researchgate.net/publication/327511947_ (дата звернення 05.02.2021).
10. Bröring A. Business Models for Interoperable IoT Ecosystems : Conference Paper in Lecture Notes in Computer Science,· April 2017. DOI: 10.1007/978-3-319-56877-5_6. URL: https://www.researchgate.net/publication/315786719 (дата звернення 05.02.2021).
11. Brynjolfsson E., Saunders A. Wired for Innovation: How Information Technology Is Reshaping the Economy. London: The MIT Press, 2010. 154 p. DOI: 10.7551/mitpress/ 8484.001.0001. URL: https://www.researchgate.net/publication/227458330 (дата звернення 05.02.2021).
12. Bucherer E, Uckelmann D. Business models for the internet of Things. Architecting the internet of things. Berlin : Springer, 2011. Р. 253–277.
13. Capture Your Business Model on a Lean Canvas : веб-сайт URL: https://leanstack.com/lean-canvas/ (дата звернення 05.02.2021).
14. Cevik O.S., Ustundag A. Smart and Connected Product Business Models. Industry 4.0: Managing The Digital Transformation. Springer Series in Advanced Manufacturing. NY: Springer, Cham. P. 25-41. DOI: 10.1007/978-3-319-57870-5_2.
15. Chaabane B. Business models of IoT: from suppliers to customer. URL: https://www.itu.int/en/ITU-D/Regional-Presence/Africa/Documents/business%20model%20of%20IoT.pdf (дата звернення 05.02.2021).
16. Chan H. Internet of Things Business Models. Journal of Service Science and Management. 2015. № 08. Р. 552-568. DOI: 10.4236/jssm.2015.84056.
17. Cross-Cutting Business Models for IoT. Final Report. EU, 2017. 304 p. doi:10.2759/25185. URL: https://theinternetofthings.report/Resources/Whitepapers/1e2858b0-496e-442f-a720-618fea3aac0a_iot.pdf (дата звернення 05.02.2021).
18. Dijkman R. M., Sprenkels B., Peeters, T., Janssen A. Business models for the Internet of Things. International Journal of Information Management. 2015. Iss. 5(6). P. 672-678. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt. 2015.07.008.
19. Elizalde D. 7 IoT Business Models That Are Transforming Industries. URL: //https://danielelizalde.com/monetize-your-iot-product/ (дата звернення 05.02.2021).
20. Elizalde D. Top IoT Challenges Product Leaders Face in 2020. URL: https://danielelizalde.com/iot-challenges/ (дата звернення: 01.02.2021).
21. Fleisch E. What is the internet of things? An economic perspective. Economics, Management, and Financial Markets. 2010. No. 2. P. 125–157.
22. Fleisch, E., Weinberger, M., Wortmann, F. (2014). Business Models and the Internet of Things. Bosch IoT Lab. Gallen: HSG, 2014. P. 1–19 DOI: 10.13140/RG.2.1.3824.2008. URL: https://www.researchgate.net/publication/282572948 (дата звернення 05.02.2021).
23. Gierej S.. The Framework of Business Model in the Context of Industrial Internet of Things. Procedia Engineering. 2017. Vol. 182. P. 206-212 DOI: 10.1016/j.proeng.2017.03.166.
24. Internet of Things Market Analysis. Fortune Business Insights : веб-сайт. URL: https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/internet-of-things-iot-market-100307 (дата звернення: 01.02.2021).
25. Ismail R., Burhanuddin M.A., Basari A.S. A Business Model Framework for Internet of Things. Journal of Engineering of Engineering and Health Sciences. 2018. № 2:2019. P. 19–30.
26. Harikrishnan H. How IoT Transforms Business Models. URL: https://medium.com/iotforall/how-iot-transforms-business-models-1e2b3c2668ca (дата звернення 05.02.2021).
27. Higgins M., Sandner P.. Blockchain Business Models for Autonomous IoT Sensor Devices. FSBC Working Paper. 2019. April. 39 р. URL: https://medium.com/@philippsandner/blockchain-business-models-for-autonomous-iot-sensor-devices-2732a489f28d (дата звернення 05.02.2021).
28. Hlinenko L. Modelling of the Evolutional Methods to Satisfy the Consumer’s Needs in New Product Development. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2014. № 3. С. 11–20.
29. How IoT Is Spawning Better Business Models. URL: https://www.forbes.com/sites/insights-inteliot/2018/12/04/from-automation-to-immediate-data-retail-and-marketings-high-tech-high-speed-seismic-shift/#75bc33c61dce (дата звернення 05.02.2021).
30. Jamieson D. The top 5 most successful IoT business models. URL: https://www.itproportal.com/features/the-top-5-most-successful-iot-business-models/ (дата звернення 05.02.2021).
31. Ju J., Kim M.-S., Ahn J.-H. Prototyping Business Models for IoT Service. Procedia Computer Science. 2016. Vol. 91. P. 882-890. DOI: 10.1016/j.procs.2016.07.106.
32. Klein A., Pacheco F.B., Righa R.d.R. Internet of Things-Based Products/Services: Process and Challenges on Developing the Business Models. Journal of Information Systems and Technology Management. 2017. Vol. 14. No. 3. P. 439–461. DOI: 10.4301/S1807-17752017000300009.
33. Lai C.T.A, Jackson P.R, Jiang W. Internet of Things Business Models in Ecosystem Context-Cases of Elevator Services. International Journal of Computer & Software Engineering. 2018. Vol.3:135. DOI: 10.15344/2456-4451/2018/135. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/7e51/ 09976cbb1622a2c544027f3c300d26092a6e.pdf (дата звернення 05.02.2021).
34. Langley D.J., van Doorn J., Ng I.C.L., Stieglitz S., Lazovik A., Boonstra A. The Internet of Everything: Smart things and their impact on business models. Journal of Business Research. 2020. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014829631930801X?via%3Dihub (дата звернення 05.02.2021).
35. Leminen S., Rajahonka M., Westerlund M. Actors in the emerging internet of things ecosystems. International Journal of E-services and Mobile Applications. 2017. Vol. 9. No. 1. P. 57-75 . DOI: 10.4018/IJESMA.2017010104.
36. Leminen S., Westerlund M., Rajahonka M., Siuruainen R. Towards IoT ecosystems and business models. Internet of things, smart spaces, and next generation networking / ed. By Andreev. S., Koucheryavy Y. Heidelberg: Springer, 2012. P. 15-26.
37. Lucero S. IoT platforms: enabling the Internet of Things. IHS Technology Whitepaper. 2016. March. 21 p. URL: https://cdn.ihs.com/www/pdf/enabling-IOT.pdf (дата звернення:
01.02.2021).
38. Mattern F., Floerkemeier C. From the Internet of Computers to the Internet of Things. From Active Data Management to Event-Based Systems and More. Heidelberg: Springer Berlin, 2010. P. 242-259. DOI: 10.1007/978-3-642-17226-7_15. URL: https://vs.inf.ethz.ch/publ/papers/Internet-of-things.pdf (дата звернення: 01.02.2021).
39. Mazhelis, O., Luoma E., Suomi (née Warma) H. Lecture Notes in Computer Science (2012). Defining an Internet-of-Things Ecosystem DOI 10.1007/978-3-642-32686-8_1. URL: https://www.researchgate.net/profile/Oleksiy_Mazhelis3/publication/267722404_Lecture_Notes_in_Computer_Science/links/54b5179b0cf2318f0f971cdd.pdf (дата звернення 05.02.2021).
40. Mejtoft T. Internet of Things and Co-Creation of Value. Cyber, Physical and Social Computing: Proceedings of the 4th International Conference Internet of Things, Institute of Electrical and Electronics Engineers (eds. Xia F., Chan Z., Pan G., Yang L.T., and Ma J. (eds)), 2011. P. 672–677. DOI 10.1109/iThings/CPSCom.2011.75.
41. Miletić M., Miletić I. Lean methodology and its derivates usage for production systems in modern industry. Applied Engineering Letters. 2017. Vol.2. No. 4. Р. 144–148.
42. Omerovic M., Islam N., Buxmann P. Unlashing the next wave of business models in the internet of things era: A systematic literature review and new perspectives for a research agenda : Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences, January 2020. – 2020. P. 4569–4578. DOI: 10.24251/HICSS.2020.559. URL: https://www.researchgate.net/publication/338698802 (дата звернення: 01.02.2021).
43. Osterwalder A., Pigneur Y.. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley and Sons, 2010. 288 p. URL: https://profesores.virtual.uniandes.edu.co/~isis1404/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=bibliografia:9_business_model_generation.pdf (дата звернення 05.02.2021).
44. Pan(ic)demic buying: 51% of consumers bought a smart home device (2021). URL: https://iottechnews.com/news/2021/jan/07/panicdemic-buying-51-consumers-bought-smart-home-device/vice (дата звернення 05.02.2021).
45. Porter M. E., Heppelmann J. E. How smart, connected products are transforming competition. Harvard Business Review. 2014. November. P. 64–88.
46. Rong K., Hu G.Y., Lin Y., Shi Y.J., Guo L. Understanding Business Ecosystem Using a 6C Framework in Internet-of-Things-Based Sectors. International Journal of Production Economics. 2015. Vol. 159. P. 41-55. DOI: 10.1016/iiipe.2014.09.003.
47. Suppatvech C., Godsell J., Day S. The roles of internet of things technology in enabling servitized business models: A systematic literature review. Industrial Marketing Management. 2019. Vol. 82. P. 70-86. DOI: 10.1016/j.indmarman.2019.02.016.
48. The Internet of Things: Mapping the Value Beyond the Hype / Manyika J. et al. NY : McKinsey Global Institute, 2015. 132 p. URL: https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Industries/ Technology%20Media%20and%20Telecommunications/High%20Tech/Our%20Insights/The%20Internet%20of%20Things%20The%20value%20of%20digitizing%20the%20physical%20world/The-Internet-of-things-Mapping-the-value-beyond-the-hype.ash (дата звернення: 01.02.2021).
49. Turber S., vom Brocke J., Gassmann O., Fleisch E. Designing business models in the era of internet of things. Advancing the Impact of Design Science: Moving from Theory to Practice. Springer, 2014. P. 17–31.
50. Vermesan O., Bahr R., Gluhak A., Boesenberg F., Hoeer A., Osella M. IoT Business Models Framework. H2020 – UNIFY-IoT Project. URL: http://www.internet-of-things-research.eu/pdf/D02_01_WP02_H2020_UNIFY-IoT_Final.pdf (дата звернення 05.02.2021).
51. Vojinović I., Barać D., Jezdović I., Labus M., Jovanović F. An Approach to Designing IoT-Based Business Models. Sustainable Business: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. IGI Global, 2019. P. 246-268. DOI:10.4018/978-1-5225-9615-8.ch012.
52. Weinberger M., Bilgeri D., Fleisch E. IoT business models in an industrial context. Automatisierungstechnik. 2016. Vol. 64(9). P. 699-706. DOI: 64. 10.1515/auto-2016-0054.
53. Zhang Y., Wen J. The IoT electric business model: Using blockchain technology for the internet of things. Peer-to-Peer Networking and Applications. 2017. Vol. 10. P. 983-994. DOI:10.1007/s12083-016-0456-1/.

##submission.howToCite##
ГЛІНЕНКО, Лариса Костянтинівна; ДАЙНОВСЬКИЙ, Юрій Анатолійович. Формування бізнес-моделей Інтернету речей за шаблоном ВМС. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 42-73, бер. 2021. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/129>. Дата доступу: 22 лис. 2024
Розділ
Статьи
Посмотрено раз