Стратегії цифрового бізнесу в епоху пандемії

  • Alona Natorina Doctor of Economics, Associate Professor Professor of the Department of Trading Business and Logistics Kyiv National University of Trade and Economics (Kyiv, Ukraine)

Анотація

Проаналізовано стратегічні пріоритети цифрового бізнесу в умовах COVID-19 базуючись на результатах аналітичного та емпіричного досліджень цифрового бізнесу. Детерміновано важливість коригування стратегічних орієнтирів переформатування цифрового бізнесу внаслідок пандемії. Визначено, що інтернет-магазин виступає драйвером цифрового бізнесу. Обґрунтовано метрики продуктивності інтернет-магазину, моніторинг яких дозволяє змінити стратегічні пріоритети цифрового бізнесу у частині збільшення трафіку. Розроблено методичний інструментарій діагностики етапів функціонування інтернет-магазину.


Ключові слова: цифровий бізнес, бізнес-стратегія, ритейл, інтернет-магазин, пріоритети розвитку й оптимізації.


DOI: 10.15276/mdt.5.4.2021.4



  1. Bondarchuk, М., Bavyko, О. (2019). Trends in the development of the world food market. Modern science - Moderni věda, 3, 5-13.

  2. Dasgupta, S., Gupta, B. (2019). Espoused organizational culture values as antecedents of internet technology adoption in an emerging economy. Information & Management, 56 (6). DOI: https://doi.org/10.1016/j.im.2019.01.004.

  3. Gartner. Retrieved from: https://www.gartner.com/ (accessed 19 August 2021).

  4. Graphing calculator. Desmos. Retrieved from: https://www.desmos.com/calculator (accessed 10 September 2021).

  5. HTTP Archive. Retrieved from: https://httparchive.org/ (accessed 25 August 2021).

  6. Retrieved from: https://www.ibm.com/ (accessed 25 August 2021).

  7. Iskandar, M., Komara, D. (2018). Application marketing strategy search engine optimization. International Conference on Informatics, Engineering, Science and Technology, 407, 1-4. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/407/1/012011.

  8. Ivanova, N. (2018). Authentication of the region as the object of economic security in the context of economic development of Ukraine. Revista Galega de Economía, 27/2, 113-124. Retrieved from: http://elibrary.donnuet.edu.ua/1835/1/Ivanova_article_01_09_2018.pdf (accessed 20 August 2021).

  9. Jung, J. (2019). Purpose of enterprise architecture management: investigating tangible benefits in the German logistics industry. 23rd International Enterprise Distributed Object Computing Workshop, IEEE, 25-31. DOI: https://doi.org/10.1109/EDOCW.2019.00018.

  10. Kantar Ukraine. Retrieved from: https://tns-ua.com/ (accessed 22 August 2021).

  11. Lighthouse scoring calculator. Retrieved from: https://paulirish.github.io/lh-scorecalc/ (accessed 14 September 2021).

  12. Nambisan, S., Siegel, D., Kenney, M. (2018). On open innovation, platforms, and entrepreneurship. Strategic Entrepreneurship Journal, 12, 354-368. DOI: https://doi.org/10.1002/ 1300.

  13. Natorina, A. (2019). Online retailers’ innovation activity: digital age. Revista Espacios, 40 (35), 25-32. Retrieved from: https://www.revistaespacios.com/a19v40n35/19403525.html (accessed 10 September 2021).

  14. Natorina, A. (2019). The adaptive management system of marketing commodity policy. Baltic Journal of Economic Studies, 5 (1), 131-136. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-1-131-136. Retrieved from: http://www.baltijapublishing.lv/index.php/issue/article/view/610/pdf (accessed 10 September 2021).

  15. Page Speed Insights. Google Developers. Retrieved from: https://developers. google.com/speed/pagespeed/insights/ (accessed 23 August 2021).

  16. Retail systems research. Retrieved from: https://www.rsrresearch.com/ (accessed 11 September 2021).

  17. Vakulenko, Yu., Shams, P., Hellstrom, D., Hjort, K. (2019). Online retail experience and customer satisfaction: the mediating role of last mile delivery. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research: 6th Nordic Retail and Wholesale Conference, 306-320. DOI: https://doi.org/10.1080/09593969.2019.1598466.

  18. Yermak, S., Bavyko, O., Boiko, O., Vasiutkina, N. (2019). Problems of ensuring milk quality in Ukraine in terms of European standards implementation. Journal of Hygienic Engineering and Design, 27, 15-21.

  19. Retrieved from: https://www.yottaa.com/ (accessed 10 September 2021).

##submission.howToCite##
NATORINA, Alona. Стратегії цифрового бізнесу в епоху пандемії. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 49-61, гру. 2021. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/156>. Дата доступу: 24 лис. 2024
Розділ
Статьи
Посмотрено раз