Принципи цифрового етикету в маркетингових комунікаціях
Анотація
У контексті маркетингових комунікацій визначено, що поняття «цифровий етикет» як низка правил і норм ввічливої та доречної поведінки в цифровому середовищі поширюється на онлайн- і офлайн-взаємодії відносно того, як поняття «нетикет» поширюється тільки на комунікації в мережі. Проаналізовано особливості еволюції цифрового етикету через огляд спеціальних правил та настанов етичної поведінки, створених у 1980-90-х роках і призначених для роботи в мережі. З метою підтримання етичної поведінки під час маркетингових комунікацій у цифровому середовищі запропоновано використовувати такі принципи цифрового етикету: принципи як взаємоповаги та ввічливості, лаконічності, своєчасності, «інформаційної гігієни», відповідальності за дії, врахування людського фактора, стриманості та коректності, безпеки та конфіденційності.
Ключові слова: нетикет, цифровий етикет, маркетингова комунікація, онлайн-взаємодія, офлайн-взаємодія
DOI: 10.15276/mdt.6.2.2022.2
- Silverglate P.H., Kosmowski J., Horn H., Jarvis D. Beyond good intentions: Navigating the ethical dilemmas facing the technology industry. Deloitte. 2021. URL: https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/technology/ethical-dilemmas-in-technology.html (accessed: 01 March 2022).
- Barquin R. The ten commandments of computer ethics. Computer Ethics Institute, 1992.
3.Pinge D. Netiquette: What not to do online. 2007. Rediff News. URL: https://www.rediff.com/getahead/2007/jul/10netiquette.htm (accessed: 07 February 2022).
- 25 rules of social media netiquette: website. URL: https://www.alexandrasamuel.com/zone/25-rules-of-social-media-netiquette (accessed: 07 February 2022).
- Littleton T. Top 9 netiquette guidelines for brands: website. URL: https://www.socialmediatoday.com/content/top-9-netiquette-guidelines-brands (accessed: 07 February 2022).
- Zhang C. Netiquette – the do’s and the don’ts. Published: website. URL: https://medium.com/@carmen.zhang/netiquette-the-dos-and-the-don-ts-d7cfe146d09d (accessed 01 March 2022).
- 11 золотих правил нетикету: веб-сайт. URL: https://taslife.com.ua/blog/11-netiquette-rules (дата звернення: 05.01.2022).
- Online etiquette: 14 netiquette rules online students should know: website. URL: https://potomac.edu/netiquette-rules-online-students/ (accessed 05 January 2022).
- Hartney E. 10 basic netiquette rules: website. URL: https://www.verywellmind.com/ten-rules-of-netiquette-22285 (accessed 08 January 2022).
- Mangkhang C., Kaewpanya N. The digital etiquette enhancing to global citizenship of social studies teachers in a new normal society. Higher Education Studies. 2021. Vol. 11. No. 3. P.89–94.
- Nicovich S., Cornwell T.B. An Internet Culture?: Implications for Marketing. Journal of Interactive Marketing. 1998. Vol. 12. No. 4. P. 22–33.
- Mura J.D. The marketing toolkit. Oxford: How to Books Ltd., 2009. 193 p.
- Rettie R. Net generation culture. Journal of Electronic Commerce Research. 2002. Vol. 3(4). P. 254–264.
- Botha J., Bothma C., Geldenhuys P. Managing E-commerce in business. 2nd edit. South Africa: Juta & Company Ltd., 2008. 632 p.
- Kotler P., Wong V., Saunders J., Armstrong G. Principles of marketing. Four European edit. Spain: Prentice Hall, 2005. 989 p.
- Hanafizadeh P., Behboudi M. Online advertising and promotion: modern technologies for marketing. 2012. 1st edit. USA: IGI Global. 248 p.
- Stohmann C. Netiquette (Network Etiquette). Protocol today: Soft Diplomacy Skills. URL: https://protocoltoday.nl/netiquette/#_ftn1 (accessed 09 January 2022).
- Pallen M. Introducing the Internet. BMJ: British Medical Journal. 1995. Vol. 311. No. 7017 (Nov. 25). P. 1422–1424.
- Preece J. Etiquette online: From nice to necessary. Communications of the ACM. 2004. Vol. 47(4). P. 56–61.
- Burrow J.L., Fowler A.R. Marketing. 4th еdit. USA: Cengage Learning, 2015. 722 p.
- Shapiro N.Z., Anderson R.H. Towards an ethics and etiquette for electronic mail. RAND Corporation, 1985. 42 p. URL: https://cutt.ly/yFtXB4H (accessed 09 January 2022).
- Rospach C.V. A primer on how to work with the USENET community: website. URL: https://cutt.ly/DD7HGU0 (acessed 22 February 2022).
- Google Books Ngram Viewer: website.URL: https://cutt.ly/JD7HTD4 (acessed 11 February 2022).
- Shea V. Netiquette. SF: Albion Books, 1994. 154 p.
- Hanbridge S. Netiquette Guidelines: website. RFC: 1855.. URL: https://cutt.ly/FPcXPQ0 (acessed 05 March 2022).
- Silva E. The Basics of Netiquette: website. URL: https://jumpseller.com/learn/the-basis-of-netiquette/ (acessed 27 February 2022).
- Dvornechcuck A. 7 Best Examples of Brand Voice & Tone: website. URL: https://www.ebaqdesign.com/blog/brand-voice (accessed 15 January 2022).
- Gardner K. Netiquette: Rules to follow in 2020: website. URL: https://www.linkedin.com/pulse/netiquette-rules-follow-2020-kesi-gardner (accessed 15 January 2022).
- Hamill J. The end of marketing as usual: «be social: be digital». The marketing book. 7th edit. Edited by M.J. Baker, S. Hart, 2016. P. 415–438.
- Jumanto J. Digital humanities and politeness: a proposed guideline for text interactions in the virtual world. Journal of Global Research in Education and Social Science. 2016. Vol. 5(3). P. 157–166.
- Stone M.A., Desmond J. Fundamentals of marketing. London, New York: Routledge, 2007. 505 p.
- Kosar N., Kuzo N., Kyrylenko A. Problems of protection consumers personal data by domestic enterprises: aspects of social and ethical marketing. Маркетинг і цифрові технології. 2019. Том 3. № 1. С.78–91.
33. International Chamber of Commerce. ICC Advertising and Marketing Communications Code.: website. URL: https://iccwbo.org/publication/icc-advertising-and-marketing-communications-code/ (acessed 19 February 2022).
-
pdf_2
скачано раз