Бренд-аудит: типи, підходи, методології

  • Oleksandr Zozul`ov Ph.D., Professor, Professor of Industrial Marketing Department National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” (Kyiv, Ukraine)
  • Maria Globa Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
  • Ievgen Gnitetskyi к.е.н, старший викладач кафедри промислового маркетингу, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Анотація

У роботі досліджуються підходи до визначення поняття «бренд-аудит», зони проведення бренд-аудиту, типи бренд-аудиту, предмет бренд-аудиту відповідно до підходу, методології та моделі проведення бренд-аудиту.


Актуальність теми дослідження зумовлена становленням бренду як найціннішого активу компанії. Аудит бренду постає в якості підготовчого кроку для розроблення або корегування позиціонування бренду, уточнення його стратегії розвитку, може бути інструментом всебічного огляду бренду або системою спостереження за показниками його здоров’я та ефективності.


Результатом дослідження стала композиція підходів до визначення поняття «бренд-аудит», в якій, поєднано управлінський, конкурентний, процесуальний та економіко-управлінський підходи; розробка процесу бренд-аудиту, який розглядається в двох зонах: внутрішнього і зовнішнього середовища; визначення типу та зон бренд-аудиту.


Ключові слова: бренд, бренд-аудит, брендинг, методологія проведення бренд-аудиту, корегування позиціонування бренду


DOI: 10.15276/mdt.6.2.2022.7


 



  1. Aaker D. A. Brand Portfolio Strategy: Creating Relevance, Differentiation, Energy, Leverage and Clarity. Free Press. 2004.

  2. Aaker D.A. Creating strong brands. Building Strong Brands. Publishing house: Grebennikov Publishing House. 2003. P. 119.

  3. Aarker A. David. 1991. Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.

  4. AMA. Definition of Brand (AMA Dictionary). URL: https://www.ama.org/topics/branding/ (accessed: 01 October 2021).

  5. Balabanova L.V., Rindina OA Marketing product policy in the enterprise management system. L.V. Balabanova, O.A. Rindinaю К.: Professional, 2006. 3336 p.

  6. Baumgarth, Carsten, et al. Brand Audit for Cultural Institutions (BAC): A Validated and Holistic Brand Controlling Tool. International Journal of Arts Management, vol. 19, no. 1, HEC – Montréal – Chair of Arts Management, 2016, pp. 54–68.

  7. Brand development strategies: The original practical tool for your brand leadership: prov. from English / J. Le Pla, S. Devis, L. Parker [Other]. Dnipropetrovsk: Balance Club, 2004. URL: https://stud.com.ua/143962/marketing/audit_brendu (accessed: 10 October 2021)

  8. Chernyshova A.M., Yakubova T.N. Branding: textbook for bachelors: M. 2016. 504 p.

  9. Chevalier M., Mazzalovo G. The brand audit. Pro Logo. Palgrave Macmillan. London, 2004. P. 165–199.

  10. Chukurna O. Methodical Approach to Accounting Intangible Assets and Brand Values in Marketing Pricing. Marketing and Digital Technologies, vol. 4, no 3, 2020, pp. 72–63.

  11. Domin V.N. Branding: new technologies in Russia. SPb: 2004. 352 p.

  12. Dowling G. R. The art and science of marketing: marketing for marketing managers. Oxford University Press, USA, 2004.

  13. Dudnikova N.Y., Kuzmina EV Approaches to assessing the value of the brand. Modern problems of science and education. 2013. №. 2. P. 376–376.

  14. Egorushkina, T. N. Development of an effective commodity policy of an enterprise based on the use of a brand audit. T. N. Egorushkina. Science of Krasnoyarsk. 2017, no. 4-3. P. 146–159.

  15. Industrial marketing: Theory, world experience, Ukrainian practice for general. ed. A.O. Starostina. K.:Knowlenge, 2006. 764 p.

  16. Jacoby J., Chestnut R. W. Brand Loyalty: Measurement and management. John Wiley & Sons Incorporated, 1978. 120 p.

  17. Jevons, Towards an integrated definition of "brand"'. Thought Leaders International Conference on Brand Management. Birmingham UK, pp. 1–11.

  18. Jones J. P. (ed.). How to use advertising to build strong brands. Sage, 1999.Kapferer J.N. Brand forever: creation, development, support of brand value . M .: top. Knowledge 2007. Knowledge T. 448. P. 124.

  19. Keller Kevin Lane Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Prentice Hall Upper Saddle River. 1998, 686 p.

  20. Koryagina S.V. Marketing audit. Teaching way. / S.V. Koryagina, M.V. Koryagin K .: "Center for Educational Literature", 2014. 320 p. URL: https://pidru4niki.com/1719080363067/marketing /brendaudit_audit_asortimentu_rozrobki_novih_tovariv (accessed: 10 October 2021).

  21. Kumar N. Kill a brand, keep a customer. Harvard business review. 2003. Т. 81. №. 12. P. 86.

  22. Lederer C., Hill S. See your brands through your customers' eyes. Harvard Business Review. 2001. Т. 79. №. 6. P. 125–33, 148.

  23. Martasov D.A., Nevostruev P. Yu. Brand management as an adaptive tool for differentiation in consumer markets. Business. Education. Right. 2014. №. 4. P. 92–96.

  24. Ogilvy D. Ogilvy on advertising D. Ogilvy. M.: Eksmo, 2007. 232 p.

  25. Oklander M.A., Oklander T.O. Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization. Marketing and innovation management, no. 4, 2016, pp. 92–105.

  26. Pertsia V.M., Mamleeva LA Brand anatomy. M:SP.: Top, 2007. 231 p.

  27. Rice, L. 22 Brand Building Laws / L. Rice, E. Rice. Top M.: AST, 2013. 149 p.

  28. Romat E.V. Formation of corporate style in the system of marketing communications. Marketing and advertising. 1998, no 5, p. 14–18.

  29. Studinskaya G.Y. Methodological approaches to defining the concept of brand. Scientific Bulletin of Kherson State University. Ser.: Economic Sciences, no. 8 (1), 2014, pp. 121–125.

  30. Temporal P. Effective brand management. OLMA Media Group, 2003.

  31. Zozulov O., Nesterova Y. Brand as an intangible asset in the post-industrial societyl. Ekonomika Ukraine. 2008, no 3, p. 4–11.

##submission.howToCite##
ZOZUL`OV, Oleksandr; GLOBA, Maria; GNITETSKYI, Ievgen. Бренд-аудит: типи, підходи, методології. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 86-95, чер. 2022. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/202>. Дата доступу: 25 чер. 2022
Розділ
Статьи
переглянуто раз: