Зелені технології та маркетинговий інструментарій у забезпеченні сталого розвитку підприємств гірничодобувної промисловості
Анотація
У 21 столітті все більш актуальною стає концепція "зеленої" економіки, яка покликана забезпечити сталий розвиток людства, як в екологічному, так й економічному контексті. Вона безпосередньо пов’язана із "зеленим маркетингом" і екологічним менеджментом, а тому саме маркетинговому й управлінському інструментарію відводиться значна роль у забезпеченні сталого розвитку біосфери і суспільства. Гірничодобувна промисловість є одним із суттєвих драйверів економіки, проте вона має і суттєвий негативний вплив на довкілля. А отже, підвищення ефективності функціонування і забезпечення сталого розвитку підприємств гірничодобувної промисловості є актуальним завданням сучасності. Запропоновано упровадити маркетингову стратегію "озеленення" автотранспортної діяльності, обґрунтовано маркетинговий інструментарій, із застосуванням методів математичного моделювання встановлено шкідливий вплив на довкілля і здоров’я людей від експлуатації дизельного спецтранспорту на таких підприємствах й на основі цього доведено доцільність їх переведення на інноваційні "зелені" технології.
Ключові слова: "зелений маркетинг", сталий маркетинг, "зелена" економіка, маркетинговий інструментарій, екологічний менеджмент, підприємства гірничодобувної промисловості, дизельний спецтранспорт.
DOI: 10.15276/mdt.7.2.2023.2
- Bina O. The green economy and sustainable development: an uneasy balance? Environment and Planning C-Government and Policy. 2013. 31. P. 1023–1047.
- Kasztelan A. Green growth, green economy and sustainable development: terminological and relational discourse. Prague Economic Papers. 2017. 26(4). P. 487–499.
- Munitlak-Ivanovic O., Zubović J., Mitić P. Relationship between sustainable development and green economy – emphasis on green finance and banking. Economics of Agriculture. 2017. 4. P. 1467–1482.
- Vertakova Y.V., Plotnikov V.A. Assessment of the economic activity greening level and the green economy development directions. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 2019. 392. P. 01207.
- Nekmahmud M, Fekete-Farkas M. Why Not Green Marketing? Determinates of Consumers’ Intention to Green Purchase Decision in a New Developing Nation. Sustainability. 2020. 12(19). P. 7880. DOI: 10.3390/su12197880.
- Shabbir M.S., Bait Ali Sulaiman M.A., Hasan Al-Kumaim N., Mahmood A., Abbas M. Green Marketing Approaches and Their Impact on Consumer Behavior towards the Environment – A Study from the UAE. Sustainability. 2020. 12. P. 8977. DOI: 10.3390/su12218977.
- Zhimin L., Yanchun P., Wen Y., Jianhua M., Ming Zh. Effects of government subsidies on green technology investment and green marketing coordination of supply chain under the cap-and-trade mechanism, Energy Economics. 2021. 101. P. 105426. DOI: 10.1016/j.eneco.2021.105426.
- Papadas K.K., Avlonitis G.J., Carrigan M., Piha L. The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage, Journal of Business Research. 2019. 104. P. 632–643. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.07.009.
- Blanco-Rodriguez D. Modelling and observation of exhaust gas concentration for diesel engine control. London : Springer Int. Publ, 2014. 197 p. DOI: 10.1007/978-3-319-06737-7.
- Pope C.A., Dockery D.W. Health effects of fine particulate air pollution: lines that connect. J. Air Waste Manage Assoc. 2006. 56. P. 709–742.
- Rajagopal D., Zilberman D. Environmental, economic and policy aspects of biofuels. Nеw Publishers Inc, 2008. 115 p.
- Tadano Y.S., Borillo G.C., Godoi A.F.L., Cichon A., Silva T.O.B., Valebona F.B., Errera M.R., Penteado Neto R.A., Rempel D., Martin L., Yamamoto C.I., Godoi R.H.M. Gaseous emissions from a heavy-duty engine equipped with SCR aftertreatment system and fuelled with diesel and biodiesel: Assessment of pollutant dispersion and health risk. Sci Total Environ. 2014. v. 500–501. P. 64−71.
- Ratcliff M.A., Dane A.J., Williams A., Ireland J., Luecke J., McCormick R.L., Voorhees K.J. Diesel particle filter and fuel effects on heavy-duty diesel engine emissions. Environ Sci Technol. 2010. 44(21). P. 8343–9. DOI: 10.1021/es1008032.
- Kofanov O., Kofanova O., Chepel A., Kriuchkov A., Rabosh I., Zhukova N. Modeling of the Car Traffic Air Pollution on the Territories Neighboring Multi-level Interchanges. Journal of Environmental Research, Engineering and Management. 2022. 78, 4. P. 17–38. DOI 10.5755/j01.erem.78.4.31583
- Karavalakis G., Poulopoulos S., Zervas E. Impact of diesel fuels on the emissions of non-regulated pollutants. Fuel. 2012. 102. P. 85–91.
- Correa D.F., Beyer H.L., Fargione J.E., Hill J.D., Possingham H.P., Thomas-Hall S.R., Schenk P.M. Towards the implementation of sustainable biofuel production systems. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2019. 107. P. 250–263. DOI: 10.1016/j.rser.2019.03.005.
- Кофанова О.В., Кофанов О.Є. Валеологічні аспекти заміни вуглеводневого дизельного палива на біодизель. Зб. наук. праць Вінницького нац. аграр. ун-ту. Сер.: Технічні науки. 2015. 1(89). С. 144−148.
- Mittelstaedt J.D., Kilbourne W., Mittelstaedt R.A. Macromarketing as agorology: Macromarketing theory and the study of the agora. Journal of Macromarketing. 2006. 26, 2. P. 131–142.
- Layton R.A. On Economic Growth, Marketing Systems, and the Quality of Life. Journal of Macromarketing. 2009. 29, 4. P . 349–362.
- Shaw E.H. Revisting Alderson's Formula for Measuring the Productivity of a Marketing System: An Historical Analysis in Marketing Thought. Marketing Theory. 2010. 10, 4. P. 347–367.
- Layton R., Grossbart S. Macromarketing: Past, Present, and Possible Future. Journal of Macromarketing. 2006. 26, 2. P. 193.
- Hunt S.D. Toward the Institutionalization of Macromarketing: Sustainable Enterprise, Sustainable Marketing, Sustainable Development, and the Sustainable Society. Journal of Macromarketing. 2012. URL: http://jmk.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0276146712453331/
- Van Dam Y.K., Apeldoorn P.A. C. Sustainable marketing. Journal of Macromarketing. 1996. 16, 2. P. 45–56.
- Робул Ю.В. Маркетингова політика в умовах сталого розвитку: розширення маркетингової орієнтації та розвиток цифрового маркетингу. Сталий розвиток – ХХІ століття: управління, технології, моделі. 2014. С. 493–501.
- Hunt S.D. The strategic imperative and sustainable competitive advantage: public policy implications of resource-advantage theory. Journal of the Academy of Marketing Science. 1999. 27, 2. P. 144–159.
- Mitchell R., Wooliscroft B., Higham J. Sustainable Market Orientation: A New Approach to Managing Marketing Strategy. Journal of Macromarketing. 2010. 30, 2. P. 160–170.
- Layton R.A. Towards a theory of marketing systems. European Journal of Marketing. 2011. 45, 1/2. P. 259–276.
- Палєхова Л.Л. Інноваційний маркетинг на основі добровільних міжнародних стандартів сталого розвитку. Зб. наук. пр. «Сучасний маркетинг: стратегічне управління та інноваційний розвиток»: до 90-річчя заснування ХНТУСГ. 2020. С. 233–236. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/25489/1/Suchasnyi%20marketynh%20stratehichne%20upravlinnia%20ta%20innovatsiinyi%20rozvytok%2015.10.2020-74.pdf
- Палехова Л.Л. Місце та завдання маркетингу екологічних інновацій у сучасній системі управління промисловим підприємством. Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу. 2011. С. 255–260. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/28426/1/ environmental%20innovation.pdf;jsessionid=BC87C82E47975441D33CED7F6B847BBB
-
pdf_2
скачано раз