Зелені технології та маркетинговий інструментарій у забезпеченні сталого розвитку підприємств гірничодобувної промисловості

  • Олексій Євгенович Кофанов Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"
  • Олександр Вікторович Зозульов Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"
  • Олена Вікторівна Кофанова Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

Анотація

У 21 столітті все більш актуальною стає концепція "зеленої" економіки, яка покликана забезпечити сталий розвиток людства, як в екологічному, так й економічному контексті. Вона безпосередньо пов’язана із "зеленим маркетингом" і екологічним менеджментом, а тому саме маркетинговому й управлінському інструментарію відводиться значна роль у забезпеченні сталого розвитку біосфери і суспільства. Гірничодобувна промисловість є одним із суттєвих драйверів економіки, проте вона має і суттєвий негативний вплив на довкілля. А отже, підвищення ефективності функціонування і забезпечення сталого розвитку підприємств гірничодобувної промисловості є актуальним завданням сучасності. Запропоновано упровадити маркетингову стратегію "озеленення" автотранспортної діяльності, обґрунтовано маркетинговий інструментарій, із застосуванням методів математичного моделювання встановлено шкідливий вплив на довкілля і здоров’я людей від експлуатації дизельного спецтранспорту на таких підприємствах й на основі цього доведено доцільність їх переведення на інноваційні "зелені" технології.


Ключові слова: "зелений маркетинг", сталий маркетинг, "зелена" економіка, маркетинговий інструментарій, екологічний менеджмент, підприємства гірничодобувної промисловості, дизельний спецтранспорт.


DOI: 10.15276/mdt.7.2.2023.2



  1. Bina O. The green economy and sustainable development: an uneasy balance? Environment and Planning C-Government and Policy. 2013. 31. P. 1023–1047.

  2. Kasztelan A. Green growth, green economy and sustainable development: terminological and relational discourse. Prague Economic Papers. 2017. 26(4). P. 487–499.

  3. Munitlak-Ivanovic O., Zubović J., Mitić P. Relationship between sustainable development and green economy – emphasis on green finance and banking. Economics of Agriculture. 2017. 4. P. 1467–1482.

  4. Vertakova Y.V., Plotnikov V.A. Assessment of the economic activity greening level and the green economy development directions. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science. 2019. 392. P. 01207.

  5. Nekmahmud M, Fekete-Farkas M. Why Not Green Marketing? Determinates of Consumers’ Intention to Green Purchase Decision in a New Developing Nation. Sustainability. 2020. 12(19). P. 7880. DOI: 10.3390/su12197880.

  6. Shabbir M.S., Bait Ali Sulaiman M.A., Hasan Al-Kumaim N., Mahmood A., Abbas M. Green Marketing Approaches and Their Impact on Consumer Behavior towards the Environment – A Study from the UAE. Sustainability. 2020. 12. P. 8977. DOI: 10.3390/su12218977.

  7. Zhimin L., Yanchun P., Wen Y., Jianhua M., Ming Zh. Effects of government subsidies on green technology investment and green marketing coordination of supply chain under the cap-and-trade mechanism, Energy Economics. 2021. 101. P. 105426. DOI: 10.1016/j.eneco.2021.105426.

  8. Papadas K.K., Avlonitis G.J., Carrigan M., Piha L. The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage, Journal of Business Research. 2019. 104. P. 632–643. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.07.009.

  9. Blanco-Rodriguez D. Modelling and observation of exhaust gas concentration for diesel engine control. London : Springer Int. Publ, 2014. 197 p. DOI: 10.1007/978-3-319-06737-7.

  10. Pope C.A., Dockery D.W. Health effects of fine particulate air pollution: lines that connect. J. Air Waste Manage Assoc. 2006. 56. P. 709–742.

  11. Rajagopal D., Zilberman D. Environmental, economic and policy aspects of biofuels. Nеw Publishers Inc, 2008. 115 p.

  12. Tadano Y.S., Borillo G.C., Godoi A.F.L., Cichon A., Silva T.O.B., Valebona F.B., Errera M.R., Penteado Neto R.A., Rempel D., Martin L., Yamamoto C.I., Godoi R.H.M. Gaseous emissions from a heavy-duty engine equipped with SCR aftertreatment system and fuelled with diesel and biodiesel: Assessment of pollutant dispersion and health risk. Sci Total Environ. 2014. v. 500–501. P. 64−71.

  13. Ratcliff M.A., Dane A.J., Williams A., Ireland J., Luecke J., McCormick R.L., Voorhees K.J. Diesel particle filter and fuel effects on heavy-duty diesel engine emissions. Environ Sci Technol. 2010. 44(21). P. 8343–9. DOI: 10.1021/es1008032.

  14. Kofanov O., Kofanova O., Chepel A., Kriuchkov A., Rabosh I., Zhukova N. Modeling of the Car Traffic Air Pollution on the Territories Neighboring Multi-level Interchanges. Journal of Environmental Research, Engineering and Management. 2022. 78, 4. P. 17–38. DOI 10.5755/j01.erem.78.4.31583

  15. Karavalakis G., Poulopoulos S., Zervas E. Impact of diesel fuels on the emissions of non-regulated pollutants. Fuel. 2012. 102. P. 85–91.

  16. Correa D.F., Beyer H.L., Fargione J.E., Hill J.D., Possingham H.P., Thomas-Hall S.R., Schenk P.M. Towards the implementation of sustainable biofuel production systems. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2019. 107. P. 250–263. DOI: 10.1016/j.rser.2019.03.005.

  17. Кофанова О.В., Кофанов О.Є. Валеологічні аспекти заміни вуглеводневого дизельного палива на біодизель. Зб. наук. праць Вінницького нац. аграр. ун-ту. Сер.: Технічні науки. 2015. 1(89). С. 144−148.

  18. Mittelstaedt J.D., Kilbourne W., Mittelstaedt R.A. Macromarketing as agorology: Macromarketing theory and the study of the agora. Journal of Macromarketing. 2006. 26, 2. P. 131–142.

  19. Layton R.A. On Economic Growth, Marketing Systems, and the Quality of Life. Journal of Macromarketing. 2009. 29, 4. P . 349–362.

  20. Shaw E.H. Revisting Alderson's Formula for Measuring the Productivity of a Marketing System: An Historical Analysis in Marketing Thought. Marketing Theory. 2010. 10, 4. P. 347–367.

  21. Layton R., Grossbart S. Macromarketing: Past, Present, and Possible Future. Journal of Macromarketing. 2006. 26, 2. P. 193.

  22. Hunt S.D. Toward the Institutionalization of Macromarketing: Sustainable Enterprise, Sustainable Marketing, Sustainable Development, and the Sustainable Society. Journal of Macromarketing. 2012. URL: http://jmk.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0276146712453331/

  23. Van Dam Y.K., Apeldoorn P.A. C. Sustainable marketing. Journal of Macromarketing. 1996. 16, 2. P. 45–56.

  24. Робул Ю.В. Маркетингова політика в умовах сталого розвитку: розширення маркетингової орієнтації та розвиток цифрового маркетингу. Сталий розвитокХХІ століття: управління, технології, моделі. 2014. С. 493–501.

  25. Hunt S.D. The strategic imperative and sustainable competitive advantage: public policy implications of resource-advantage theory. Journal of the Academy of Marketing Science. 1999. 27, 2. P. 144–159.

  26. Mitchell R., Wooliscroft B., Higham J. Sustainable Market Orientation: A New Approach to Managing Marketing Strategy. Journal of Macromarketing. 2010. 30, 2. P. 160–170.

  27. Layton R.A. Towards a theory of marketing systems. European Journal of Marketing. 2011. 45, 1/2. P. 259–276.

  28. Палєхова Л.Л. Інноваційний маркетинг на основі добровільних міжнародних стандартів сталого розвитку. Зб. наук. пр. «Сучасний маркетинг: стратегічне управління та інноваційний розвиток»: до 90-річчя заснування ХНТУСГ. 2020. С. 233–236. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/25489/1/Suchasnyi%20marketynh%20stratehichne%20upravlinnia%20ta%20innovatsiinyi%20rozvytok%2015.10.2020-74.pdf

  29. Палехова Л.Л. Місце та завдання маркетингу екологічних інновацій у сучасній системі управління промисловим підприємством. Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу. 2011. С. 255–260. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/28426/1/ environmental%20innovation.pdf;jsessionid=BC87C82E47975441D33CED7F6B847BBB

##submission.howToCite##
КОФАНОВ, Олексій Євгенович; ЗОЗУЛЬОВ, Олександр Вікторович; КОФАНОВА, Олена Вікторівна. Зелені технології та маркетинговий інструментарій у забезпеченні сталого розвитку підприємств гірничодобувної промисловості. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 19-31, чер. 2023. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/299>. Дата доступу: 21 лис. 2024
Розділ
Статьи
Посмотрено раз