Вплив окремих глобальних факторів на розвиток бізнес-моделей електронної комерції

  • Лариса Костянтинівна Гліненко канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри ЕЗІКТ Національний університет «Львівська політехніка»
  • Юрій Анатолійович Дайновський д-р екон. наук, професор, професор кафедри маркетингу Львівський торговельно-економічний університет

Анотація

Еволюція бізнес-моделей на основі зміни технологічних можливостей Всесвітньої мережі відбувається у світі, що піддається неочікуваним та непрогнозованим глобальним впливам, таким, як пандемії чи військові конфлікти. Робота присвячена дослідженню впливу екстремальних ситуацій (на прикладі пандемії COVID19) на розвиток бізнес-моделей електронної комерції. Проведений для  визначення  цього впливу аналіз змін їх складових за канвою Остервальдера  показав, що найсуттєвіші інновації було впроваджено у такі складові, як: ключові споживацькі сегменти; їх потреби, на задоволення яких орієнтована пропозиція цінності, і, як наслідок, сама пропозиція цінності та канали її розповсюдження; способи взаємодії з клієнтами і модель доходу. За результатами аналізу цих інновацій виявлено шляхи успішної трансформації бізнес-моделей електронної комерції в Україні для забезпечення стійкого розвитку в кризових умовах.


Ключові слова: електронна комерція, бізнес-модель, пропозиція цінності, модель доходу, пандемія


DOI: 10.15276/mdt.7.4.2023.2



  1. Бергер А. Д., Галета А. С. Світові тенденції розвитку електронної комерції з урахуванням кризових умов пандемії Covid-19. Економіка і суспільство. 2021. Вип. 26. DOI: 32782/2524-0072/2021-26-18.

  2. Бізнес і e-commerce у метавсесвіті: Що чекає на людство у безмежній віртуальній реальності. Pay Space Magazine7 : веб-сайт. URL: https://psm7.com/uk/metavselennaya/biznes-i-e-commerce-u-metavsesviti-shho-chekaye-na-lyudstvo-u-bezmezhnij-virtualnij-realnosti.html (дата звернення: 11.09.2023).

  3. Гаврилець І. Г. Психофізіологія людини в екстремальних умовах. К.: ЗАТ «ВІПОЛ», 2006. 188 с.

  4. Гліненко Л. К., Дайновський Ю. А. Бізнес-моделі хмарного надання ІТ-послуг.  Маркетинг і цифрові технології. Том 3. № 2. С. 18–44.

  5. Гліненко Л. К., Дайновський Ю. А. Бізнес-моделі Інтернету речей. Маркетинг і цифрові технології. 2020. Том 4. № 4. С. 14–51.

  6. Glovo відкрив свої dark store в Україні. RETAILERS : веб-сайт. URL: https://retailers.ua/uk/news/tehnologii/12260-glovo-zapustil-pervyiy-dark-store-v-ukraine-on-rabotaet-v-kieve-na-levom-beregu (дата звернення: 11.09.2023).

  7. E-commerce у загальному обігу українського ритейлу у 2020 році зайняла 8,8%. Прогноз на 2021 рік – 9,2% – дані Promodo. RETAILERS : веб-сайт. URL:  https://retailers.ua/uk/news/menedjment/12989-e-commerce-v-obschem-oborote-ukrainskogo-riteyla-v-2020-godu-zanyala-88-prognoz-na-2021-god--92--dannyie-promodo (дата звернення: 11.09.2023).

  8. Зубенко І. Р., Лихошерстова Ю. О. Вплив пандемії коронавірусу на ринок електронної комерції в Україні та світі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». № 27(55). С. 36–40.

  9. Козлов В. В., Томашевська Т. В. Вплив пандемії COVID-19 на розвиток електронної комерції. Сучасна статистика: проблеми та перспективи розвитку : матеріали XIX Міжнародної науково-практичної конференції з нагоди Дня працівників статистики. Київ : ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2021. С. 133–136.

  10. Кравченко Б.О. Розвиток електронної комерції в Україні: перспективи, виклики та тенденції розвитку у 2023 році. Цифрові трансформації та інноваційні технології в економіці: виклики, реалії, стратегії. Суми : СумДУ, 2023. С. 5–8. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92265 (дата звернення: 11.09.2023).



  • Купалова Г. І., Артюх Т. М., Бодяковська А. В. Стратегія розвитку електронної комерції в період пандемії COVID-19. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 40–48.



  1. Мазоренко О. Як пандемія COVID-19 стимулює європейську та українську електронну комерцію. Економіка та суспільство. 2021. № 25. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-59 (дата звернення: 11.09.2023).

  2. Маранчак М. Торговий центр Metaverse: як розвивається електронна комерція у метавсесвіті. RAU : веб-сайт. URL: https://rau.ua/novyni/elektronna-komercija-metavsesvit/ (дата звернення: 11.09.2023).

  3. Митрошина Н. Основи дропшипінгу: торгівля без складів та гуртових закупівель. ТОРГСОФТ : веб-сайт. URL: https://torgsoft.ua/articles/stati/dropshipping/  (дата звернення: 11.09.2023).

  4. Оплата частинами на новий лад: як працює BNPL в Україні та світі? URL: https://fintechinsider.com.ua/oplata-chastynamy-na-novyj-lad-yak-praczyuye-bnpl-v-ukrayini-ta-sviti/ (дата звернення: 11.09.2023).

  5. Птаховська Д. Швидко та ще й з кешбеком: у Києві запрацював новий сервіс доставки продуктів. URL: https://24tv.ua/shvidko-shhe-keshbekom-kiyevi-zapratsyuvav-noviy-servis-dostavki_n2217474 (дата звернення: 11.09.2023).

  6. Селіщев М. E-commerce 2021 – як розвивається інтернет-ринок в Україні. ХОРОШОП : веб-сайт. URL: https://horoshop.ua/ua/blog/e-commerce-2021-v-ukraine/ (дата звернення: 11.09.2023).

  7. Cелюченко Н. Є., Білогрива А. М.. Електронна комерція як інструмент забезпечення безперервності бізнесу в умовах пандемії «COVID-19». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2022. Вип. 4 (1). 159–166. DOI: 10.23939/smeu2022.01.159.

  8. Сіденко В. Р. Мегатренди розвитку електронної торгівлі у контексті сучасної технологічної революції. Економіка України. 2018. № 11−12 (684−685). С. 82−103.

  9. Смірнов Д. Що таке Web 4.0. І що бізнес має знати про Інтернет майбутнього. URL: https://sber.pro/digital/publication/chto-takoe-web-4-0-i-chto-biznesu-nuzhno-znat-ob-internete-budushhego (дата звернення 11.09.2023).

  10. Цифрова економіка: Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на людський капітал та формування компетентностей майбутнього : монографія / Л. Л. Антонюк та ін. Київ : КНЕУ, 2021. 337 с.

  11. Ціна змін. Трансформація роздрібної торгівлі під час війни. Київстар Бізнес хаб: веб-сайт. URL: https://hub.kyivstar.ua/news/czina-zmin-transformacziya-rozdribnoyi-torgivli-pid-chas-vijny/ (дата звернення: 11.09.2023).

  12. Юдін А. Світовий E-Commerce і M-Commerce – статистика і факти електронної комерції 2020. URL: https://marketer.ua/ua/e-commerce-worldwide-statistics-facts/ (дата звернення: 11.09.2023).

  13. Яницький В. Усі замовляють продукти онлайн. А це дорого? І як перевірити якість? URL: https://www.the-village.com.ua/village/business/business-promo/312991-cooker-promo (дата звернення: 11.09.2023).

  14. Ярова М. Потенціал місцевого ринку − €1,7 млрд. Як Glovo працює в Україні. URL: https://ain.ua/2023/07/21/yak-glovo-praczyuye-pid-chas-vijny/ (дата звернення: 11.09.2023).

  15. Aagaard A. The Concept and Frameworks of Digital Business Models. Digital business models: driving transformation and innovation / ed. by A. Aagaard. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2019. P. 3–29.

  16. Aghaei S., Nematbakhsh M. A., Farsani H. K. Evolution of the world wide WEB: from WEB 1.0 to WEB 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology (IJWesT). 2012. Vol.3. No.1. DOI : 10.5121/ijwest.2012.3101 1.

  17. AL-Ali M.F., Saleh A., Sisodia G., Gupta B., Venugopalan M. Change Management and Innovation Practices during Pandemic in the Middle East E-Commerce Industry. Sustainability, MDPI. Vol. 14(8). P. 1−14. DOI:10.3390/su14084566.

  18. Almeida F., Santos J.D., Monteiro J.A. E-commerce business models in the context of web 3.0 paradigm. International Journal of Advanced Information Technology (IJAIT). 2013. Vol. 3. No. 6. P. 1–12.

  19. Ambrosio-Pérez M., Cabanillas-Carbonell M., Iparraguirre-Villanueva O. Analysis of the Impact of the Pandemic on the Growth, Use and Development of E-Business: A Systematic Review of the Literature. Economies. 2023. 11(4), 122. DOI: 10.3390/economies11040122.

  20. Beckers J., Weekx S., Beutels Ph., Verhetsel A. COVID-19 and retail: The catalyst for e-commerce in Belgium? Journal of Retailing and Consumer Services. 2021. Vol. 62. 102645. DOI: 10.1016/j.jretconser.2021.102645.

  21. Bermeo-Giraldo M.C, Valencia-Arias A, Ramos de Rosas J.D, Benjumea-Arias M, Villanueva Calderón J.A. Factors Influencing the Use of Digital Marketing by Small and Medium-Sized Enterprises during COVID-19. Informatics. 2022. Vol. 9(4): 86. DOI: 10.3390/informatics9040086.

  22. Blake M. Dark Stores Are The Future Of Post-Pandemic Retail. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/blakemorgan/2020/04/25/dark-stores-are-the-future-of-post-pandemic-retail/ (дата звернення09.2023).

  23. Business Model Innovation – BNPL (Buy-Now-Pay-Later). URL: https://lumosbusiness.com/business-model-innovation-bnpl-buy-now-pay-later/ (дата звернення: 11.09.2023).

  24. COVID-19 boost to e-commerce sustained into 2021, new UNCTAD figures show. URL: https://unctad.org/news/covid-19-boost-e-commerce-sustained-2021-new-unctad-figures-show (дата звернення: 11.09.2023).

  25. Dayal G., Verma P., Divya J., Thakur D. Growth Of E-Business During COVID-19: Role of HR Practices. Management Practices amidst Covid-19. 2021. October. URL: https://www.researchgate.net/publication/355313533 (дата звернення: 11.09.2023).

  26. Dumanska I., Hrytsyna L., Kharun O., Matviiets O. E-commerce and M-commerce as Global Trends of International Trade Caused by the Covid-19 Pandemic. WSEAS Transactions On Environment And Development. 2021. 17. P. 386–397. DOI 10.37394/232015.2021.17.38.

  27. E-commerce statistics for individuals. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals (дата звернення: 11.09.2023).

  28. Electronic Commerce 2018: A Managerial and Social Networks Perspective. Springer Texts in Business and Economics / E. Turban et al. Springer, 2018. 664 р. Р. 51–99.

  29. Finningley J. Business Model Trends: Dark Stores. URL:  https://lumosbusiness.com/dark-stores-business-model-trends/ (дата звернення: 11.09.2023).

  30. Gao X., Shi X., Guo H., Liu Y. To buy or not buy food online: The impact of the COVID-19 epidemic on the adoption of e-commerce in China. PLoS ONE. 2020. Vol.15. DOI 1371/journal.pone.0237900.

  31. Han B.R., Sun T., Chu L.Y., Wu L. COVID-19 and E-Commerce Operations: Evidence from Alibaba. Manufacturing & Service Operations Management. Vol 24. Iss. 3. P. 1388–1405. DOI 10.1287/msom.2021.1075.

  32. Hartman P., Zaki M., McFarlane D. Capturing Value from Big Data through Data-Driven Business Models. URL: http://www.nemode.ac.uk/wp-content/uploads/2013/12/Hartman-Capturing-value-from-big-data-interim.pdf (дата звернення: 11.09.2023).

  33. Ho C.I., Liu Y., Chen M-C. Factors Influencing Watching and Purchase Intentions on Live Streaming Platforms: From a 7Ps Marketing Mix Perspective. Information. 2022. Vol. 13(5):239. DOI 0.3390/info13050239.

  34. Hossain M. B., Wicaksono T., Khalil M. N., Dunay A., Csaba B.I. E-Commerce Adoption of Small and Medium-Sized Enterprises during COVID-19 Pandemic: Evidence from South Asian Countries. The Journal of Asian Finance, Economics and Business. 2022. No 9. P.291–298. DOI 10.13106/jafeb.2022.vol9.no1.0291.

  35. Jeong H., Yi Y., Kim D. An Innovative E-Commerce Platform Incorporating Metaverse to Live Commerce. International Journal of Innovative Computing, Information and Control. 2022. Vo. 18. No 1. P 221–229.

  36. Kollmann T., Lomberg C. Web 1.0, Web 2.0 and Web 3.0: The Development of E-Business. Encyclopedia of E-Commerce Development, Implementation, and Management / Ed. by Lee In. IGI Global, 2016. 1. 2375 p. P. 1139–1148.

  37. Lone S., Weltevreden J.W.J. European E-commerce Report 2022. Amsterdam/Brussels : Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe, 2023. 105 р.

  38. Morozko Y. Buy Now Pay Later Technology: How Not to Get Lost In Business Models, Regulations and Tech Stack. JATAPP : веб-сайт. URL: https://jatapp.co/blog/buy-now-pay-later-technology/  (дата звернення: 11.09.2023).

  39. Nagalakshmi R. A Study on Impact of Covid-19 on Ecommerce. TIJER. 2023. Vol. 10. Iss. 3. URL: tijer.org// https://www.tijer.org/papers/TIJER2303087.pdf (дата звернення: 11.09.2023).

  40. O'Reilly T. What Is Web 2.0. URL: http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html?page=1 (дата звернення: 11.09.2023).

  41. Pantelimon F., Georgescu T., Posedaru B.-S. The Impact of Mobile e-Commerce on GDP: A Comparative Analysis between Romania and Germany and how Covid-19 Influences the e-Commerce Activity Worldwide. Informatica Economica. 2020. 24. P. 27–41. DOI: 10.24818/issn14531305/24.2.2020.03.

  42. Papagiannis H. How AR Is Redefining Retail in the Pandemic. URL: https://hbr.org/2020/10/how-ar-is-redefining-retail-in-the-pandemic (дата звернення: 11.09.2023).

  43. Paraschiv D. M., Titan E., Manea D. , Ionescu C-D, Miha M., Serban O. The change in e-commerce in the context of the Coronavirus pandemic. Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society. 2022. Vol. 17. P. 220–233. DOI 10.2478/mmcks-2022-0012.

  44. Pattamatta P., Dabadghao S. Models for Point-of-Sale (POS) Market Entry. FinTech. 2022. 1(4). P. 318–324.

  45. Pawełoszek I. WEB 3.0 Applications in Enterprise Strategy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Nr 234. S. 129–139.

  46. Rinfret L., Assefsaf S. Understanding the Web from an Economic Perspective: The Evolution of Business Models and the Web. Acta Universitatis Danubius. Economica. Danubius University of Galati, 2014. Iss. 10(4). 188–196.

  47. Salem M., Nor Kh.Md. The Effect Of COVID-19 On Consumer Behaviour In Saudi Arabia: Switching From Brick And Mortar Stores To E-Commerce. International Journal of Scientific & Technology Research. 2020. V 9. Iss. 07. P. 15–28.

  48. Scutariu A. L., Șuşu Ș., Huidumac-Petrescu C. E., Gogonea R.-M. A. Cluster Analysis Concerning the Behavior of Enterprises with E-Commerce Activity in the Context of the COVID-19 Pandemic. Journal of Theoretical & Applied Electronic Commerce Research. 2022. Vol. P. 47–68. DOI 10.3390/jtaer17010003.

  49. Sun L., Lyu G., Yu Y., Teo C.-P. Fulfillment by Amazon versus fulfillment by seller: An interpretable risk-adjusted fulfillment model. Naval Research Logistics. March Р.1–19. DOI: 10.1002/nav.21897.

  50. Wöbbeking J. «TheMall» to become the largest shopping mall in the Metaverse. URL: https://mixed-news.com/en/themall-to-become-the-largest-shopping-mall-in-the-metaverse/ (дата звернення: 11.09.2023).

  51. Zou T., Cheshmehzangi A. ICT Adoption and Booming E-Commerce Usage in the COVID-19 Era. Frontiers in Psychology. 2022. Vol. DOI:10.3389/fpsyg.2022.916843

##submission.howToCite##
ГЛІНЕНКО, Лариса Костянтинівна; ДАЙНОВСЬКИЙ, Юрій Анатолійович. Вплив окремих глобальних факторів на розвиток бізнес-моделей електронної комерції. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 7, n. 4, p. 21-52, гру. 2023. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/327>. Дата доступу: 15 кві. 2024
Розділ
Статьи
переглянуто раз: