Діджиталізація бізнес-процесів на підприємствах агропромислового комплексу

  • Петро Григорович Перерва Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Олександра Петрівна Косенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
  • Лариса Володимирівна Шаульська Київський національний університет імені Тараса Шевченко

Анотація

У статті розглянуто проблеми та бар’єри, які гальмують процеси діджиталізації на аграрних підприємствах та розроблено можливі шляхи їх подолання. Технологічний бар’єр пов'язаний з технічними складнощами розробки, надання та доступу працівників агропідприємств до інформаційних технологій. Людський бар’єр пов'язаний з формування знань та компетенцій працівників в сфері ІТ-бізнесу та формуванням впевненості керівників всіх рівнів в доцільності та ефективності їх впровадження та використання. Досліджено еволюцію та сформовані методичні рекомендації щодо переходу агропідприємств від традиційних бізнес-моделей до єдиного цифрового простору процесів виробництва та здешевлення агропродукції в рамках цифрової екосистеми. Доведено, що розвиток та впровадження цифрових аграрних екосистем на базі національних та регіональних цифрових платформ дозволить створити необхідне інвестиційне середовище, наявність якого є ключовим фактором інтенсивного розвитку аграрного сектору.


Ключові слова: діджиталізація, управління, бізнес-процеси, аграрні підприємства, інформаційні технології, екосистема


DOI: 10.15276/mdt.8.2.2024.1



  1. National Investment Council of Ukraine. Agricultural sector of Ukraine: Securing the global food supply, 2018. 40 p.

  2. Офіційний веб-сайт Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=ukUA&id=e3c3c882-4b68-4f23-8e25-388526eb71c3&tag=TendentsiiEksportuInfografika-eksp (дата звернення 15.04.2024).

  3. Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Довідка «Зовнішня торгівля України товарами та послугами у 2019 році». – Липень 2020. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=30d3074d6882-4aac-bc4f f4af8a30b221&title=DovidkazovnishniaTorgivliaUkrainiTovaramiTaPoslugamiU20 19-Rotsi (дата звернення 15.04.2024).

  4. Застрожнікова І. В. Вплив діджиталізації на кадрову політику в аграрному секторі. URL: http://www.investplan.com.ua/ pdf/4_2021/14.pdf (дата звернення 15.04.2024).

  5. Godwin Myovella, Mehmet Karacuka, Justus Haucap (2020). Digitalization and economic growth: A comparative analysis of Sub-Saharan Africa and OECD economies. Telecommunication Policy. 44 (2).

  6. Ligonenko L.O. Lanova O. L. Digitalization of the agricultural sphere: state, problems and prospects // Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2021. № 1 (53). С. 84-92. URL: https://economics.opu.ua/files/archive/2021/Nо1/84.pdf DOI: 10.15276/ETR.01.2021.9. DOI: 10.5281/zenodo.4885364 (дата звернення 15.04.2024).

  7. Перерва П.Г., Борзенко В.І., Кобєлєва Т.О. Інтелектуальна власність: магістерський курс: підручник. Харків: НТУ «ХПІ», 2019. 1002 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/286988829.pdf (дата звернення 15.04.2024).

  8. Меметов А. Практика діджиталізації підприємств вітчизняного агровиробництва. Економічний аналіз. Том 32. № 1. С. 71-80. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2022.01.071 (дата звернення 15.04.2024).

  9. Перерва П.Г., Коциски Д., Верес Шомоши М. Комплаенс программа промышленного предприятия. Харьков-Мишкольц : ООО «Планета-принт», 2019, 689 с.

  10. Гудзь О., Федюнін С., Щербина В. Диджиталізація, як конкурентна перевага підприємств. Економіка. Менеджмент. Бізнес. № 3 (29). с. 18-24. URL: http://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/article/view/2215 (дата звернення 15.04.2024).

  11. Кобернюк, С., Карпенко, В.. Напрями цифровізації маркетингу аграрних підприємств. Innovation and Sustainability, 2023. №1. С. 204–212. URL: https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.204.212 (дата звернення 15.04.2024).

  12. Pererva P.G., Kocziszky György, Szakaly D. Technology transfer. Kharkiv-Miskolc: National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute», 2012. 668 p.

  13. Косенко А.В., Перерва П.Г., Кобєлєва Т.О., Косенко О.П., Ткачова Н.П. Стратегія маркетингу логістичних послуг у підприємницькій діяльності: ціноутворення та політика розподілу // Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки): зб. наук. пр. Харків: НТУ "ХПІ", 2021. № 1. С. 91-97. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54964 (дата звернення 15.04.2024).

  14. Болюх І., Кобєлєва Т., Перерва П. Стратегічний маркетинг: концептуальні основи використання. Актуальні проблеми сучасного бізнесу: обліково-фінансовий та управлінський аспекти : матеріали 5-ї Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 22-23 березня 2023 р. Львів, 2023. Ч.2. С. 50-52. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66196 (дата звернення 15.04.2024).

  15. Кобєлєва Т.О., Перерва П.Г. Кон'юнктура міжнародного ринку як економічна категорія маркетингової політики підприємства // Сучасні тенденції міжнародних економічних відносин. Економічна інтеграція України у світове господарство: кол. монографія / ред. І.М.Посохов [та ін.]. Харків : НТУ "ХПІ", 2016. С. 218-237. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/30772 (дата звернення 15.04.2024).

  16. Старостіна А.О. Маркетинг: теорія, світовий досвід, українська практика: підручник. К.: Знання, 2009. 1070 с.

  17. Кобєлєва Т.О. Комплаєнс-безпека промислового підприємства: теорія та методи: монографія. Харків: Планета-Принт, 2020. 354 с. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54748 (дата звернення 15.04.2024).

  18. Kocziszky, G., Veres Somosi, M., & Kobielieva, T. O. Compliance risk in the enterprise. // Стратегії інноваційного розвитку економіки України: проблеми, перспективи, ефективність "Форвард-2017": матеріали 8-ї Міжнародної науково-практичної Internet-конференції студентів та молодих вчених (Харків, 27 грудня 2017 р.). Харків: НТУ «ХПІ», 2017. C. 54-57.  URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/34528 (дата звернення 15.04.2024).

  19. Кosenko A.P., Kobielieva T.O., Tkachova N.P. The definition of industry park electrical products // Scientific bulletin of Polissia.  Part 2 (3)  Рp. 43-50.

  20. Кosenko A.P., Kobielieva T.O., Tkachova N.P. Forecasting industry park electrical products // Scientific bulletin of Polissia. Part 2 (4) Рp. 106-111.

  21. Кобєлєва Т.О. Сутність та визначення комплаєнс-ризику // Вісник НТУ "ХПІ": зб. наук. пр. Екон.науки. –  Харків: НТУ "ХПІ", 2020. № 1 (3). С. 116-121.

##submission.howToCite##
ПЕРЕРВА, Петро Григорович; КОСЕНКО, Олександра Петрівна; ШАУЛЬСЬКА, Лариса Володимирівна. Діджиталізація бізнес-процесів на підприємствах агропромислового комплексу. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 6-16, чер. 2024. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/361>. Дата доступу: 18 жов. 2024
Розділ
Статьи
Посмотрено раз