Періодизація розвитку маркетингу: американський підхід

  • Тетяна Олександрівна Завалій Державний університет «Житомирська політехніка»
  • Ірина Володимирівна Жалінська Державний університет «Житомирська політехніка»

Анотація

Стаття присвячена дослідженню підходів до періодизації розвитку маркетингу за американської моделі економіки. Причому за основу взяті підходи, які не повністю збігаються за хронологією виникнення та розвитку, – підхід Р. Бартельса, підхід «Marketing Management» та підхід «Marketing X.0». Підхід Р. Бартельса до системного бачення періодизації розвитку маркетингу став однією з перших науково-обґрунтованих спроб такого роду досліджень; у підході «Marketing Management» основний поточний акцент попадає на концепцію холістичного маркетингу; натомість підхід «Marketing X.0» є серією, за якою чітко відстежуються тренди в маркетингу останніх двох десятиліть з акцентом на новітні технології, які з’являються і змінюють бізнес-середовище. Використання напрацювань провідних дослідників у сфері розвитку маркетингу дасть змогу виявляти закономірності змін та обґрунтовувати раціональність запозичення таких практик для України.


Ключові слова: маркетинг менеджмент, холістичний маркетинг, періодизація маркетингу, американська модель економіки, концепції маркетингу


DOI: 10.15276/mdt.8.2.2024.6



  1. Bartels R. The development of marketing thought. Homewood, IL: Richard D. Irwin, Inc., 1962. 284 p.

  2. Bartels R. The history of marketing thought. 2d ed. Columbus, OH: Grid, 1976. 327 p.

  3. Bartels R. The history of marketing thought. 3d ed. Columbus, OH: Publishing Horizons, 1988. 387 p.

  4. Erdoğan B.Z., Torlak Ö., Yılmaz C., İşlek M.S. A Historical Approach to Marketing from Anatolia: Akhi Organizations. Conference on Historical Analysis & Research in Marketing (CHARM). Long Beach, California, USA. 2015. Vol. 17. 2015. P. 181-186.

  5. Ferrell O.C., Hair Jr J.F., Marshall G.W., Tamilia R.D. Understanding the History of Marketing Education to Improve Classroom Instruction. Marketing Education Review. 2015. Summer. P.159-175.

  6. Jones D.G.B., Shaw E.H. A History of Marketing Thought. In B.A. Weitz and R. Wensley (eds) Handbook of Marketing. London: Sage, 2002. P. 39-66.

  7. Kotler P. Marketing Management. Millennium edition (10th ed.). Prentice-Hall, Inc., 1999. 784 p.

  8. Kotler P. Marketing Management: Analysis, Planning, and Control. 5th Prentice-Hall, Inc., 1984. 792 p.

  9. Kotler P. Marketing Management: Analysis, Planning, and Control. Prentice-Hall, Inc., 1967. 628 p.

  10. Kotler P. Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control. 6th Prentice-Hall International, Inc., 1988. 776 p.

  11. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 3.0. From products to customer to the human spirit. J., Wiley, 2010. 188 p.

  12. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 4.0. Moving from traditional to digital. J., Wiley, 2016. 184 p.

  13. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 5.0. Technology for humanity. N. J., Wiley, 2021. 224 p.

  14. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 6.0. The Future Is Immersive. N. J., Wiley, 2023. 256 p.

  15. Kotler P., Keller K.L. Marketing Management. 12th Prentice Hall, 2006. 729 p.

  16. Kotler P., Keller K.L. Marketing Management.14th Prentice Hall, 2012. 657 p.

  17. Kotler P., Keller K.L. Marketing Management.15th Pearson Education, 2016. 870 p.

  18. Kotler P., Keller K.L., Chernev A. Marketing Management. 16th Pearson Education, 2021. 608 p.

  19. Litman S. The Beginnings of Teaching Marketing in American Universities. Journal of Marketing. Vol. 15. Iss. 2. October 1950. P. 220-223.

  20. Samiee S. Homage to a Marketing Scholar: Robert D.W. Bartels, 1913-1989 Professor Emeritus The Ohio State University. JAMS. 1990. Vol. 18. P. 245-247.

  21. Shaw E.H., Tamilia R.D. Robert Bartels and the history of marketing thought. Journal of Macromarketing. 2001. Vol. 21(2). P. 156-163.

  22. Wilkie W.L., Moore E.S. Scholarly research in marketing: Exploring the «4 eras» of thought development. Journal of Public Policy & Marketing. 2003. Vol. 22(2). P. 116-146.

  23. Ковшова І.О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика: монографія. К.: ФОПВишемирський В.С., 2018. 515 с.

  24. Окландер М.А. Маркетинг як економічна наука. Маркетинг і цифрові технології. 2020. Том 4. № 4. С.62–

  25. Окландер Т.О. Генезис маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4(1). С. 33–

  26. Федорченко А.В. Маркетингові дослідження: системний підхід : автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04. Київ, 2010. 36 с.

##submission.howToCite##
ЗАВАЛІЙ, Тетяна Олександрівна; ЖАЛІНСЬКА, Ірина Володимирівна. Періодизація розвитку маркетингу: американський підхід. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 70-81, чер. 2024. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/366>. Дата доступу: 18 жов. 2024
Розділ
Статьи
Посмотрено раз