Маркетинг в координатах екосистемної парадигми розвитку

  • Андрій Васильович Федорченко Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
  • Олександр Володимирович Гречаний Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Анотація

Стаття містить авторський концепт бізнес-екосистеми, складовою якої є підсистема маркетингової екосистемної діяльності. Обгрунтовано, що складниками екосистемності як феномену та явища, процесу, інституту сучасної цифрової доби є тріада: теорія бізнес-екосистем, екосистемний підхід до розвитку підприємницької діяльності, формування екосистемного мислення та економічної і соціальної культури досягнення стійкого розвитку. Перспективи подальшої розбудови кращих практик підприємницької діяльності в цілому і в сфері маркетингу, зокрема, як переконують автори, пов’язані з розвитком платформ, мереж, екосистемних компаній, інших екосистемних структур. Наведені визначальні новітні характеристики бізнес-екосистем і серед них особлива увага приділена розширенню суб’єктності екосистемної діяльності.


Ключові слова: бізнес-екосистема, цифрова економіка, екосистемна компанія, маркетинг в екосистемній парадигмі, екосистемний підхід, екосистемна культура, маркетингова діяльність


DOI: 10.15276/mdt.8.2.2024.8



  1. Moore, J.F. Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. 1999. Vol. 71. №3. Р. 75-86.

  2. Moore, J.F. The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. URL: http://herbrubenstein.com/articles/THE-DEATH-OF-COMPETITION.pdf (дата звернення12.2023).

  3. Moore, J.F. Business ecosystems and the view of the firm. URL: https://www.researchgate.net/publication/265217727_Business_ecosystems_and_the_ view_of_the_firm (дата звернення 26.12.2023).

  4. Adner R. Match your innovation strategy to your innovation ecosystem. Harvard Business Review. 2006. Vol. 84. No. 4. Рp. 98–107.

  5. Williamson, P. J., De Meyer, A. Ecosystem Advantage: How to Successfully Harness the Power of Partners. California Management Review. 2012. Vol. 55. №1. Р. 24–46.

  6. Teece David J. Business Ecosystem. URL: https://www.researchgate. net/publication/312324064_Business_Ecosystem (дата звернення 12.2023).

  7. Lappi T. [et al.] Business Ecosystem Definition in Built Environment Using a Stakeholder Assessment Process / T. Lappi, H. Haapasalo, K. Aaltonen. Management. 2015. Vol. 10. №2. P. 111-129.

  8. Bithas G. [et al.] Managing Transformation within Service Systems Networks: A System Viability Approach. Systems Research and Behavioral Science. 2018. Vol. 35. №4. P. 469-484.

  9. Jacobides M. G., Cennamo C., Gawer A. Towards a theory of ecosystems. Strategic Management Journal. 2018. Vol. 39. No. 8. Рp. 2255–2276. DOI 10.1002/smj.2904.

  10. Бажал Ю.М. Інноваційна екосистема як чинник забезпечення прогресивних структурних змін в економіці. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2022. Т. 7, вип. 1. С. 3-9. DOI: 10.18523/2519-4739.2022.7.1.3-9.

  11. Бистряков І.К., Клиновий Д.В. Платформна економіка просторових бізнес-екосистем як інноваційний тренд сталого розвитку. Наука та наукознавство. 2019. № 3. С. 3-25.

  12. Бугайко Д.О. Екосистемний підхід до відродження авіабудівної галузі України з орієнтацією на майбутнє. Вісник економічної науки України. 2023. № 1. С. 24-34. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2023.1(44).24-34

  13. Довгань Ж.М. Розвиток банківських екосистем: ризики і перспективи.  Інноваційна економіка. 2019. № 5-6. С. 158-164.

  14. Каленюк І.С., Унінець І. М. Екосистема смарт-економіки в глобальному середовищі. Стратегія економічного розвитку України. 2021. Вип. 49. С. 5-20. DOI 10.33111/sedu.2021.49.005.020.

  15. Литвиненко О.Л. Аналіз інноваційної екосистеми України: регіональний розріз. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія : Економічні науки. № 8. С. 27-37. DOI: 10.25313/2520 2294 2022 8 8217.

  16. Підоричева І.Ю. Інноваційні екосистеми України: концептуальні засади розвитку в умовах глокалізації та євроінтеграції. Економіка промисловості. 2021. № 2. С. 5-44. DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry 2021.02.005.

  17. Колот А.М., Герасименко О. О. Праця ХХІ: філософія змін, виклики, вектори розвитку. Київ: КНЕУ, 2021. С. 252.

  18. Kleemann F., Voß G., & Rieder K. M. Un(der)Paid Innovators: The Commercial Utilization of Consumer Work through Crowdsourcing. Science, Technology & Innovation Studies. 2008. №1. Р. 5-26.

  19. Колот А.М., Герасименко О.О. Праця ХХІ: філософія змін, виклики, вектори розвитку. Київ: КНЕУ, 2021. С. 252.

  20. Kleemann F., Voß G., & Rieder K. M. Un(der)Paid Innovators: The Commercial Utilization of Consumer Work through Crowdsourcing. Science, Technology & Innovation Studies. №1. Р. 5-26.

  21. Колот А. М., Герасименко О. О. Праця ХХІ: філософія змін, виклики, вектори розвитку. Київ: КНЕУ, 2021. С. 

##submission.howToCite##
ФЕДОРЧЕНКО, Андрій Васильович; ГРЕЧАНИЙ, Олександр Володимирович. Маркетинг в координатах екосистемної парадигми розвитку. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 92-104, чер. 2024. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/368>. Дата доступу: 18 жов. 2024
Розділ
Статьи
Посмотрено раз