Сучасні підходи до управління IT-проектами мобільного маркетингу
Анотація
У статті описані основні проблемні питання та сучасні підходи до управління ІТ-проектами мобільного маркетингу. Проаналізовано принципи та моделі розвитку сучасних веб-проектів. Наведено порівняльний аналіз особливостей та сфер застосування гнучких методологій управління ІТ-проектами. Висвітлено критичні проблеми використання гнучких методологій у ІТ-проектах мобільного маркетингу. Запропоновано логико-структурну схему етапів розробок мобільних додатків, що сприяє підвищенню ефективності впровадження ІТ-проектів. Для оцінки застосування гнучких методологій Kanban та Scrum було модельовано ІТ-проект мобільного маркетингу та запропоновано рекомендації щодо створення команди, що самоорганізовується, та проведення безперервної ретроспективи.
Ключові слова: мобільний маркетинг, ІТ-проект мобільного маркетингу, управління ІТ-проектами, гнучкі методики управління ІТ-проектами, MVP (мінімально життєздатний продукт)
DOI: 10.15276/mdt.4.1.2020.7
- Oklander M., Oklander T., Yashkina O., Pedko I, Chaikovska M. (2018) Analysis of technological innovations in digital marketing. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, no. 5/3 (95), pp. 80-91. Available at: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/143956 (accessed 10 January 2019).
- Bourque P., Fairley R.E. (2014) SWEBOK V 3.0. Guide to the Software Engineering Body of Knowledge. Available at: https: // www.computer.org/education/bodies-of-knowledge/software-engineering (accessed 10 January 2019).
- Chaikovska M. (2017) Metodological bases of IT-Project management with simulation modeling tools. Scientific Journal of Polonia University, no. 2, pp.55-66.
- Chaikovska M., Chaykovskyy O. (2018) Architectural component-oriented approach to managing it projects. Innovation Technologies in the Formation and Development of Human Capital: Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts Katowice School of Technology Monograph 16, Poland: Scientific editing Iryna Ostopolets, Pawel Mikos. Katowice: Editorial compilation Wydawnictwo Wyższej Szkoły Technicznej, pp. 67-80.
- Cobb G. (2016) Making Sense of Agile Project Management: Balancing Control and Agility. N.Y.: WileyY.: Wiley.
- Danilenko M.I. (2014) Mobile marketing: realities and prospects. Scientific Bulletin of the Kherson State University, no. 7 (2), pp. 172–175. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nvkhdu_en_2014_7(2)__47 (accessed 10 January 2019).
- Oklander M.A. (ed.) (2017) Digital marketing - the 21st century marketing model: monograph. Odessa: Astroprint.
- Digital Marketing by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. Available at: https://www.omnicoreagency.com/digital-marketing-statistics (accessed 10 January 2019).
- Digital Marketing Trends in 2020. Available at: https://www.business2community.com/infographics/digital-marketing-trends-in-2020-infographic-02283628 (accessed 10 January 2019).
- Jeffrey M. (2018) Data Based Marketing. 15 key indicators that everyone should know. M.: Mann, Ivanov, Ferber.
- Gartner Special Reports: Providing actionable insights into major trends. Gartner. Available at: http://www.gartner.com/technology/research/digital-business/ (accessed 11 March 2020)
- Gritsenko S.I. (2017) Digital marketing is a new paradigm for the development of educational clusters in the context of globalization. Bulletin of economic science of Ukraine, no. 1 (30), pp. 29–31.
- Kaplan A. (2012). If you love something, let it go mobile: Mobile marketing and mobile social media 4x4 Found. Business Horizons, no. 55(2), pp. 129–139.
- Kotler F. Marketing 4.0. (2018) View traditional to digital. Kyiv: Vidavnitstvo Kraina mriy.
- Kwilinski A., Trushkina N. (2017) Development of digital marketing in conditions of transformational change. Research and Innovations: collection of scientific articles / Cornell University, Ithaca, New York, USA. New York: Yonona Publishing.
- Lengard I. (2017) Mobile Marketing for Business. N.Y.: Wiley.
- Marchuk О.О. (2018) Digital marketing as an innovative management tool. Economy and society, no. 17, pр. 296-299. Available at: http://economyandsociety.in.ua/journal/17_ukr/43.pdf (accessed 10 January 2019).
- Mazurenko V.P., Matviienko N.O. (2011) Development of mobile marketing in Ukraine. Marketing and Management of Innovations, no. 4, pp. 24–29. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2011_4_2_24_29.pdf (accessed 10 January 2019).
- Nielsen Jacob, Laureanger Ho. (2018) Web Design: Website Usability: Monograph. Odessa.
- Oklander, M.A., Oklander, T.O., & Yashkina, O. I. (2018). Marketing research trends: online panels and online communities. Marketing and Management of Innovations, no. 1, pp. 118–129. Available at: http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-08. (accessed 10 January 2019).
- Oklander, M.A., Romanenko O.O. (2015). Specific differences of digital marketing from Internet marketing. Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine KPI, no. 12, pp. 362-371.
- PMBOK®Guide. (2019) Sixth Edition. PMI. 2019.
- Ruban V.V. (2017) Digital marketing: the role and features of use. Economic Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy, no. 08, pp. 20–25.
- Shafalyuk O.K. (2017) Methodological problems and possibilities of development of Internet marketing. Marketing and digital technology, vol. 1, no. 1, pp. 108–127.
- The Digital Marketing Landscape. Available at: https://martech.zone/digital-marketing-landscape) (accessed 10 January 2019).
26 The digital-report-2019. Available at: https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 (accessed 10 January 2019).
- Yatsyuk D.V. (2015) Digital marketing: the future of marketing communications in branding. Investment: practice and experience, no. 7, pp. 70–74. Available at: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=4358&i=13 (accessed 10 January 2019).
-
pdf_7 (English)
скачано раз